Hukommelseforbrug

Hej

Jeg har et par spørgsmål ang. hukommelseforbrug i Debian. Jeg har en
mini-itx maskine (800MHz, 1Gb RAM) til div småting, fil, print
smtp-gateway osv.

Mit RAM forbrug ligger næsten altid på 700-800 MB, men når jeg
snakker med folk nævner de altid at Linux bruger RAM på en anden
måde og derfor skal det ikke opfattes som forbrug, men mere som
reserveret. Andre nævner at fx Apache2 har en tendens til at bruge
løs.
Jeg har fundet lidt på forskellige maillister og det kan godt være
at Apache har en vis appetit, men selv når det er afinstalleret
viser top:
Cpu(s):  0.7% us,  0.3% sy,  0.0% ni, 99.0% id,  0.0% wa,  0.0% hi,
 0.0% si
Mem:    905844k total,   891728k used,    14116k free,    97296k buffers
Swap:  2000084k total,        0k used,  2000084k free,   664296k cached
Så næsten hovedparten er optaget. Dette virker som meget load for en
næsten idle maskine, der kun varetager baggrundprocesser. Medmindre
andre kan oplyse mig bedre...

Plus hvad er grunden til at man som standard kun kan bruge 896 Mb
RAM. Skal man til at kompile for at få glæde af alle 1024. Eller
menes der andet med:
	Warning only 896MB will be used.
	Use a HIGHMEM enabled kernel.
	896MB LOWMEM available.