Re: EXT3-fs error

Lars <debs@utysket.dk> wrote:

> Alting har vel en årsag. Maskinen blev lukket og startet, men det
> plejer vel ikke at give fejl i filsystemet.

Øh, din maskine opfører sig tydeligvis ikke som den "plejer". Men hvad
"plejer" har at gøre med dit spørgsmål (som du nu har sakset, så måske
det ikke var væsentligt?) forstår jeg fortsat ikke.

> Jeg har sat 'Pass' til '0' i fstab, da jeg læste at det var
> unødvendigt når man kører ext3. Kan det have noget at sige?

Mig bekendt nulstilles pass ikke når der oprettes et frisk filsystem
med "mke2fs -j", hvilket jeg vil tolke som at udviklerne af filsystemet
ikke er enige med dig (og det læsestof du har fundet et sted) i dén
betragtning.

> Det er heldigvis en junkdisk og en spøjs en, den har aldrig villet
> køre dma i linux. Men jeg har skaffet et par ekstra diske, for jeg
> kan lige så godt redde det der kan. Jeg kan få lov til at mounte
> disken og se mapper og filer, så hvad tror du at det er smartest at
> gøre til at starte med? Bare prøve at kopiere med cp eller bruge
> ddrescue? Findes der en måde hvor man tjekke om dataen er
> defekt/korrupt, udover at åbne hver fil og mappe.. ;-) Jeg har lidt
> svært ved at læse mig til om ddrescue gør netop det...

dd og ddrescue opererer på diskniveau, så de beskæftiger sig kun med at
flytte nuller og ettaller i en partition, og er flintrende ligeglade med
om der er kuk i filstruktukturen.

e2fsck checker filstrukturen, og forsøger at reparere den hvis den
spotter fejl.

Som jeg forstår det betyder din pass=0 i fstab at du aldrig er
interesseret i at checke filstrukturen men stoler på at journalen altid
fungerer korrekt. Som jeg forstår det går din fejlmelding *netop* ud på
at journalen af filsystemet selv bliver opfattet som ukorrekt...

Derfor: Brug e2fsck på partitionen uanset om du tager bælte og livrem
på først.

Hvad du vil tage på af bælte og livrem afhænger af din mistanke til
_årsagen_ til fejlen: Hvis den skyldes "støj på linjen" (f.eks.
strømsvigt eller andre ting der kan give skuddermudder i data) så brug
dd. Hvis der er fysiske fejl på disken så du'r dd ikke - så brug
ddrescue istedet.

Men altså: dd eller ddrescue løser *ikke* dit problem, det gør kun
(forhåbentligvis) e2fsck (eller andre værktøjer til _reparation_ af
filstrukturen).