Re: Hvilken VIA-Epia er mest "debian-friendly"?

On Wed, 12 Oct 2005 14:55:41 +0200
Admir Trakic <admir@trakic.com> wrote:

> Eden(navn, model)!?

Epia-C800
=========

800MhZ C3 "Ezra" chip m/ aktiv køling.

Har kørt klippefast som web- mail- og arkivserver i vistnok 3 år nu.

Har tidligere haft problemer med indbygget netkort, så der skulle
bruges en patch til driveren - men det er mere end to år siden. Nu
bruger jeg blot standard 2.4.27 386-kerne (har tidligere kompileret
optimeret til C3 men forskellen er vist minimal til serverbrug.

Eden M8000 (vistnok)
==========

800MhZ Eden "Samuel" chip m/ passiv køling.

Kører som tynd klient og Ogg musikafspiller og nogle gange vært for mit
iSight Firewire-kamera.

Hænger nogle gange ved genstart - tyder på at netkortet ikke nulstiller
korrekt (så det er muligvis en fejl i GRUB, fremfor i BIOS), så skal
slukkes helt og tændes igen. Ellers har jeg aldrig fået hardware til at
crashe på den.

Eden PD8000E (vistnok)
============

800MhZ Eden "Samuel" chip m/ passiv køling.

Har 2 x netkort og anvendes som firewall. Jeg har dog siden fundet
både 100Mbit og gigabit netkort lave nok til at de kan monteres i
PCI-slot i et af de kompakte Morex kabinetter.

Jeg har også indkøbt og arbejdet med disse som jeg ikke kan finde de
præcise betegnelser på - hvad der står her er gaflet fra kvitteringer
(alle maskinerne er i drift som servere enten hos mig selv eller hos
kunder - jeg har ikke oplevet hardware problemer overhovedet med dem):

VIA EPIA-MS10000E 1Ghz CLE266 1 DDR266 Fanles

VIA EPIA-5000 Onboard CPU 533mhz Fanless

VIA C3M266-L (alm. ATX bundkort med Eden chip)

VIA Epia C3-E, 800 MHz

VIA C3 Nehemiah 1200MHz

Een ting der har drillet for mig er med de mindste, Epia-C800 (det er
vist den samme som går under navnet EPIA-8000 og EPIA-5000E for
fanless), hvor jumpers sidder omvendt af de øvrige kort - og
vejledningen der følger med ER FORKERT! Jeg har stået hos en kunde og
købt tre kort efter hinanden som var DOA og til sidst givet op og købt
en Zitech-maskine - og 1/2 år senere gravet kortene frem igen (fordi
jeg ikke kunne nænne at smide dem ud) hvor de fungerer problemfrit, når
blot jeg satte power-knappen omvendt af hvad der stod i den lille
tryksag...

Jeg har bedst erfaringer med at hendle ved shg.dk men ellers ved
midtdata.dk.

 - Jonas

- --
* Jonas Smedegaard - idealist og Internet-arkitekt
* Tlf.: +45 40843136  Website: http://dr.jones.dk/

 - Enden er nær: http://www.shibumi.org/eoti.htm