Re: Hvilken VIA-Epia er mest "debian-friendly"?

On Tuesday 11 October 2005 23:44, Admir Trakic wrote:

> Alle tips er meget velkommen.

Har et tilsvarende system med Via EPIA M-10000. Jeg har ikke haft nogen større
problemer med det, men jeg tror nok man må regne med at spørgsmålet snarere
skal stilles som hvilket VIA bundkort er mindst "debian-unfriendly".

Jeg kører det med to støjsvage seagate harddiske. En 40 gb ultra støjsvag
5400rpm disk, hvor systemet ligger på, og en normal 200gb disk som jeg bruger
som lager. Den sidste spinder ned når det er muligt, så den ikke larmer.

Man skal nok regne med at sære ting kan forekomme, jeg har nogle gange oplevet
frys ved kopiering af mange store filer fra den ene disk til den anden, men
jeg efter jeg har lavet en kerne tilpasset klassisk Via C3 processor, så
virker den mere stabil, så det kan lige så godt være et kerneproblem.

Med xorg-xserver og xv kører video fint og stabilt. Har aldrig haft problemer
med den del. Eksempelvis Star Trek DS9 i divx rip afspilles med 60%-90% load
afhængigt af hvor meget bevægelse der er i billedet. (Til dem der kender DS9,
introsekvensen hvor man flyver forbi kometen med støvhalen er altid det der
suger mest cpu, og den går næsten op til 100% der..) I øjeblikket kan jeg
ikke få hardware acceleration af mpeg2 til at virke fordi det nødvendige
kernemodul ikke vil loade, men når det virker, kan DVD afspilles med 30% load
(IIRC!). Der er ingen hardware acceleration til mpeg4, men det går altså
alligevel.

Så ehmm.. Det meste virker.. I guess.. Men man skal altså finde sig i en smule
bøvl og sære ting fra tid til anden.. Hvis det er første gang man prøver
Debian er det ikke det system jeg vil anbefale at starte med.

Spørg ellers bare, hvis der er noget andet du vil vide..

Anders

--
 - Debian/Unstable - KDE 3.4.2 - KMail 1.8.2 -