Re: problemer med makedev

On 31-08-2005 19:49, Ole Eivind Hansen wrote:

> Det gjorde jeg og herunder ses fejlmeddelelsen:
>
> debian:/home/omprakash# alsaconf
>
> Unloading ALSA sound driver modules: (none loaded).
>
> Building card database...
>
> Running update-modules...

> WARNING: Error inserting snd_page_alloc
> (/lib/modules/2.6.10-1-k7/updates/alsa/acore/snd-page-alloc.ko): Invalid
> module format
[klip - enorm bunke af samme type fejlmelding]
> Jeg har før fået lignende meddelelse med kommandoen:
>
> modprobe snd-ca0106

Lyder som om module-init-tools ikke er installeret, eller installeret
forkert så modutils bruges istedet.

Jeg har lige checket, og såvidt jeg kan se er 2.6.10-1-k7 hverken med i
nuværende stable, testing eller unstable. Forklar lige lidt tydeligere -
hvilken version af Debian kører du? Hvornår har du sidst opdateret
systemet?!?

Prøv med nyeste kerne tilgængelig via aptitude: start "aptitude" (altså
uden ekstra options), opdatér pakkelisten med "U". Søg i pakkelisten med
"/" efter "kernel-image-2.6.*k7". Vælg pakken med "+" og installér med
"g" to gange.

Eller hvis du foretrækker kommandolinjen:

    aptitude update
    aptitude search 'kernel-image-2.6-.*-k7'
    aptitude install [kerne fundet ovenfor]

Eller mere hardcore kan du installere alle k7-kerner i eet ryk:

    aptitude update
    aptitude install 'kernel-image-.*-k7'

Aptitude er cool :-)

> Jeg har lige installeret alsa-modules efter følgende procedure:

Fjern din hjemmebryggede ALSA pakke - ALSA er inkluderet i 2.6.x Debian
kernepakker.