Re: raidhotadd er væk - hvad gør jeg nu?

On 22-08-2005 12:11, Bjerke wrote:
> Mandag den 22. august 2005 11:15 skrev Jonas Smedegaard:
>  Forresten - er der nogen der kender den mest

> Jeg tror godt du kan bruge dd hvis of-disken er større end if-disken, men dels
> skal du huske at fortælle dd hvilken størrelse if-disken er (ellers starter
> den jo forfra på resten af of-disken - selvom det vel egentlig ikke gør
> noget, for så ligger der jo bare nogle utilgængelige data og flyder), og dels
> vil resten af of-disken stå ubrugt.

Jeg forstår det med at resten af disken er ubrugelig - men kan du uddybe
lidt det med at dd "starter forfra" hvis ikke der angives størrelse af
input?

> Men er det ikke godt nok at partitionere /dev/hde, mounte dem og kopiere
> indholdet med
>   cp -ax

Humlen ved operationen er at arbejde på en kopi _inden_ jeg mounter
nogetsomhelst - ifald mount-operationen eklspoderer op i hovedet på mig
(er sket før med LVM - det er dårligt dokumenteret og nogle rutiner gør
ting automatisk du ikke har lyst til når du står med et halvvejs broken
setup).

Eksempel: hda1+hdc1->RAID1->/, hda2+hdc2->RAID1->swap,
hda3+hdc3->RAID1->LVM->/home. RAID1 starter ikke korrekt i initrd, så
systemet starter direkte på hda1. LVM aktiveres, men det er ikke til at
se om det har anvendt et haltende RAID1 eller hda3 direkte. Der går
nogen tid før jeg opdager fejlen, så een af RAID-halvdelene skal
overskrives med den anden, men hvilken? For at finde ud af det kræves at
kun den ene halvdel er aktiv ad gangen når LVM aktiveres, eller der skal
pilles ved regexes i LVM-konfigurationen for at tvinge den til kun at
scanne bestemte diske efter PVs...

 - Jonas

- --
* Jonas Smedegaard - idealist og Internet-arkitekt
* Tlf.: +45 40843136  Website: http://dr.jones.dk/

 - Enden er nær: http://www.shibumi.org/eoti.htm