Re: VCD udfra DivX og Xvid-film

On 01-08-2005 17:55, Daniel Sørensen wrote:

> [...]
[klip]
> Jeg fik oprettet en MPEG-fil udfra en AVI, vha:
>
> ffmpeg -f avi -vcodec mjpeg -i $FNAME.avi -me full -b 1150 -ab 224 -f vcd
> -vcodec mpeg1video -acodec mp2 $FNAME.mpg
[klip]
> Nu går mit spørgsmål så på noget helt andet - Kan man ikke brænde en VCD ud på
> en DVD? - Altså for at undgå at bruge flere diske!
>
> Hvis ikke, hvordan får jeg så en DivX ud på en DVD?

MPEG er mange ting...

VCD er (mig bekendt) et subset af MPEG2 specielt målrettet til at
komprimere video i så grov opløsning at en spillefilm kan være på en CD.

DivX er een blandt mange codecs samlet kaldet MPEG4 (omend DivX vistnok
ikke officielt er "med i familien").

DVD er dels "Digital Versatile Disk" og dels "Digital Video Disk" (og
PR-maskinen er vist gået op i hat og briller så forkortelsen officielt
slet ikke betyder noget). Den første betegnelse er blot et lagermedie og
tilhørende filsystem til brug sammen med en computer, den anden
betegnelse er et subset af MPEG2 specielt målrettet til at komprimere
video i middelhøj opløsning så en fuld spillefilm inkl. flere lydspor
kan være på een skive.

MPEG2 og MPEG4 er "lossy" dataformater. Der tabes data _hver_ gang der
omkodes - også selvom der omkodes til et format som fylder mere!

Hvis du blot vil lagre din DivX så den kan spilles på en computer, så
gem blot DivX-filen som den er, uden at konvertere/transcode/multiplexe
til VCD eller andet. Debian-pakkerne dvdrtools eller dvd+rw-tools kan
sikkkert bruges.

Hvis du vil lagre din DivX som en DVD der kan afspilles i
DVD-afspillere, så skal en lang række specs overholdes. Debian-pakken
dvdauthor kan sikkert bruges.

Hvis du vil komponere en VCD, så er CD-lagermediet en del af
specifikationen - det giver ikke mening at lagre en VCD på en DVD.
Debian-pakken vcdtools kan sikkert bruges.

FFmpeg kan (næsten) alt, og er (næsten) umuligt at bruge. Hvis du vil
prøve kræfter med det - i sig selv - så held og lykke! De fleste
Linux-programmer som kan håndtere MPEG4 indeholder FFmpeg-kode, enten
integreret (libavcodec og libavformat) eller som "wrapper". Min
anbefaling er at bruge "wrapperen" transcode, som altså Marillat
vedligeholder uofficielt men (nogenlunde) kompatibelt med Debian. Andre
alternativer er VideoLAN Client (Debian-pakken vlc), mencoder (beslægtet
med mplayer men ikke officielt pakket til Debian), MPEG4IP (mig bekendt
ikke pakket til Debian - jeg er meget interesseret i at vide om også
uofficiel pakning af det!) og GPAC (hvis projentet stadigt er i live...)

> Installationen af transcode skaber afhængighedsproblemer:
>
> root@ubuntu:/home/daniel # apt-get install transcode

Hov! Du bruger jo Ubuntu, ikke Debian.

Denne mailinglist handler om Debian.

Når du bruger Ubuntu får du (og vi!) nok mere glæde af at henvende dig
til en af Ubuntus mailinglists, wiki eller IRC.

Marillats uofficielle pakker laves mig bekendt kun til Debian, ikke
Ubuntu - det fremgik sandsynligvis tydeligt af den webside hvor du
kopierede APT-linjen!

Mvh. Jonas