Re: Custom kernekompilering af 2.6 på testing/sarge

On 31-01-2005 13:40, Lars E. D. Jensen wrote:

> Mit mål er at kompile en 2.6 kerne og tilføje et patch på sarge.
>
> Hvad er den bedste måde at gøre det på?

det afhænger fuldstændigt af hvad du mener med "bedste". Nogen vil mene
at det "bedste" er hvad Linus har sagt god for - andre hvad Andrew
Morton har samlet sammen i -mm patches. Personligt foretrækker jeg at
lægge mig så tæt op ad Debian som muligt (og det er nok også hvad der
vil give færrest overraskelser på et Debian-system).

Når jeg orker (for det tager en dags tid med min hardware at kompilere)
går jeg endnu længere end "blot" at bruge kernel-package på en
kernel-source pakke: Jeg rekompilerer den officielle Debian kerne-pakke,
hacket til at inkludere min tilretning. Det har jeg bl.a. gjort da jeg
ville lave en ny variant for Cyrix-processorer (dem som bruges i VIA
Mini-ITX bundkort).

> Jeg er selv nogenlunde sporet ind på følgende måde, men er i tvivl om det er
> den bedste måde:
>
> 1. apt-get install kernel-source-2.6.8
> (Linux kernel source for version 2.6.8 with Debian patches)
>
> 2. patche kernel-source-2.6.8 med et patch
>
> 3. compile kernen "Debian way", dvs. køre make-kpkg etc.

Det ser rigtigt ud.

Se evt. http://debian.jones.dk/tools/ som jeg bruger til manuel
kompilering af PowerPC-kerner, både 2.4 og 2.6.

> Kan det lade sig gøre at bruge kernel-package til kerneversion 2.6?

Ja. Snakken tidligere i denne mailinglist gik på at kompilere 2.6 under
Woody (dvs. med kernel-package fra woody) - som ikke kan lade sig gøre.

> Og hvad er forskellen på kernel-tree-2.6.8 og kernel-source-2.6.8?

Aom brskrivelsen siger er -tree en metapakke, som installerer både
-source og -patch-debian.

> Hvad er "Debian patches" i parentesen på kernel-source-2.6.8?

Det er hvad Debian inkluderer/udelader/ændrer i forhold til de
officielle kerner.

Konkret er der i 2.6.8 Debian-patches bl.a. inkluderet
sikkerhedsrettelser fra 2.6.11 prereleases.

Desuden sørger Debian for at en speciel komprimeret initrd-driver
fungerer, noget som (ihvertfald tidligere) ikke er med i den officielle
kerne.

> Er det underordnet om jeg tager en nyere kerne fra kernel.org? el. er det
> bedst at tage den fra sarge distributionen, altså en lidt ældre udgave og få
> en out-of-the-box 2.6 kerne lavet specielt til sarge?

Det afhænger af om du vil læne dig op ad Debian bl.a. mht. afvejning af
stabilitet af features eller du mener du kan gøre et bedre job selv (læs
ovenfor).

> En del spørgsmål, men jeg synes ikke rigtig at kunne finde klare svar i
> dokumentationen el. diverse guides på nettet.

Jeg er sikker på at forfatterne af de vejledninger du har manglet
ovenstående i vil være lykkelige for at få dine forslasg til
forbedringer! :-)