Re: Front-end til partitionæring af IDE disk

On Sun, 23 Nov 2003 17:08:54 +0100, A.Trakic wrote:

> Hej, Jeg har prøblem med min partition opdæling, da jeg få følgende:

> $/sbin/fdisk -l

> out >> /dev/hda2 ext2 ....

Er du sikker på at det er det, den siger? Min fdisk siger:

 $ sudo /sbin/fdisk -l | grep hda1
 /dev/hda1   *         1       122    979933+  83  Linux

Dvs. partitionstypen er sat til Linux. Men Linux betyder ikke
nødvendigvis ext2. (Jeg bruger f.eks. XFS på ovenstående partition).

> $mount /dev/hda2 /mnt

> $mount
out>
> ...  /dev/hda2 (vfat)

Er du sikker på at det er det, den siger? Min mount siger:

 $ mount | grep hda1
 /dev/hda1 on / type xfs (rw)

Dvs. på hda1 har jeg et xfs-filsystem.

På hda2 ser det så ud til at du har et vfat filsystem.

Hvis du vil have et andet filsystem på hda2, skal du lave det - se
manualen til mkfs (og husk at alle data på partitionen slettes når du
laver et nyt filsystem).

> Hvis jeg angiver $mount -t ext2 /dev/hda2 /mnt så få jeg
>>>
> wrong partition ,....

Ikke så mærkeligt at du får en fejlmeddelelse når partitionen ikke
indeholder et ext2-filsystem.

  Mvh.

--
 "Do not feed the oysters under the clouds"                   Adam Sjøgren
                                                         asjo@koldfront.dk