Re: (deb-cat) Desfragmentacio de l'arrencada

On Thu, 25 Feb 2021 at 10:46, Àlex <alex@probeta.net> wrote:

> On Wed, Feb 24, 2021 at 08:47:26AM +0100, Narcis Garcia wrote:
>
> Però l'arrencada carrega per exemple el gestor d'arrencada (A) el qual
> carrega el sistema del nucli (B), i el qual aleshores demana fitxers
> d'arreu com R, J, Y, D, K per la qual cosa el capçal d'un disc dur no fa
> més que canviar de posició tota l'estona i fent que la càrrega sigui
> molt més lenta del què el disc seria capaç de transmetre seqüencialment.
> Això es nota molt amb el soroll d'un disc dur quan arrenca el sistema.

Jo no veig clar que s'estalvii res per col.locar els fitxers sequencialment al disc dur:

A SDD ja es veu clarament que no hi ha cap estalvi per que no funcionen així.

A HDD tot i que els fitxers es llegeixen en un ordre, hi ha un espai de temps entre fitxer i fitxer. No és que llegeixi el fitxer A i tal com acabo llegeixo el fitxer B, sino que llegeixo el fitxer A, processo el fitxer A mentre el disc dur gira, i quan acabo de fer el que em calgui llegeixo el fitxer B, crec jo.

Cada fabricant té la seva electrònica i lògica en el disc. Per superar aquest entrebanc que comentes (esperar), una bona arquitectura (que no sabem si és així, però) tindria un doble búffer de lectura i doble processador de manera que mentre es processa allò llegit, es pot estar llegint el que toca després.

M'has fet calcular quin seria el temps de rotació en un disc dur. A la mateixa velocitat tots els cilindres triguen el mateix en girar. Si el disc és de 5400 rpm, una volta sencera triga 11,11 ms, així que hi ha prou temps per "processar". En cas d'un disc sense aquest doble búffer, aquest seria el temps que trigaria, per exemple, en començar a llegir el fitxer B després de l'A. Tot consultant la Viquipèdia [1] he vist que aquest temps del que s'està parlant és la "latència rotacional".

Bé, els meus cinc cèntims en això.

[1]: https://en.wikipedia.org/wiki/Hard_disk_drive_performance_characteristics

Només he "percebut" estalvi de temps amb desfragmentació quan carregaba el sistema operatiu des de discos flexibles de 5 1/4  que amb el temps  us s'havien fragmentat molt. Mai més he "percebut" aquest estalvi de temps defragmentant un hdd.

salutacions

--
La solidaritat és la tendresa dels pobles. Lluita contra l'apartheid:

  https://www.btselem.org/publications/fulltext/202101_this_is_apartheid
  https://www.elsaltodiario.com/ocupacion-israeli/apartheid-sanitario-israeli-metafora-kibbutz

Salutacions...Josep