mòduls de so

Bones llista,

no acostumo a escriure missatges però si a llegir-los..
en fi tinc un problemilla amb 2 mòduls de so.
Faig servir una debian lenny amb kernel 2.6.22-3-686. Tinc un vaio vgn-c2z i no estic massa content amb la tarja de so, sempre he tingut algun que altre problema.

per defecte, al engegar el pc el kernel em carrega aquests mòduls de so:

/berlin:/home/parra# lsmod | grep snd
snd_hda_intel         239160  1
snd_pcm_oss            39200  1
snd_mixer_oss          15424  1 snd_pcm_oss
snd_pcm                72324  2 snd_hda_intel,snd_pcm_oss
snd_timer              21028  1 snd_pcm
snd 48324 5 snd_hda_intel,snd_pcm_oss,snd_mixer_oss,snd_pcm,snd_timer
soundcore               7520  2 snd
snd_page_alloc         10056  2 snd_hda_intel,snd_pcm

/amb aquesta configuració puc escoltar música només del rythmbox musicplayer i alguns sons de programes, no tots, per exemple al youtube no sento el so dels videos. Si surto de gnome i vaig a una terminal i amb el modconf trec els paquets snd_pcm_oss i snd_mixer_oss, puc escoltar música, sentir els videos, etc,..
El problema és que per defecte sempre em carrega aquests mòduls :/
Una curiositat és que al control de volum puc seleccionar 2 dispositius: la intel hda(alsa mixer) i la realtek alc262(oss mixer).

Espero que em pogueu aclarir alguna cosa, moltes gràcies

Roger