Sóc feliç !!!

... i no, no m'ha tocat la grossa, de fet ni la prima ... i no us avorriré
ara parlant de la meva vida sexual.

Sóc feliç perque he trobat un ciber a Vigo on estic escrivint aquestes
desde la meva Debian, ... no, no us enganyeu, els d'aquí encara no han
vist la llum i tan sols els il·lumina Microsoft ( ... i això és com estar
a les penombres ... ), de fet m'ha costat una mica subornar a l'encarregat
del ciber perque em deixes marranejar amb la bios de la maquineta. El cas
és que just abans d'agafar l'avió vaig enllestir la darrera evolució de la
Xarnoppix-3.4-USBP amb P de persistent i tenia ganes de provar-la en
condicions reals. Us en faig cinc cèntims per si algú s'anima a provar-la
i reportar-ne el que vulgui.

Fonaments:

Guadalinex 2005
http://ws314.juntadeandalucia.es/guadalinex2005/generation_system/live/initramfs-tools/live_scripts/

Linux Live Scripts http://www.linux-live.org/

Squashfs http://squashfs.sourceforge.net/

Unionfs http://www.fsl.cs.sunysb.edu/project-unionfs.html

Debian ( udev,xdebconfigurator, hwinfo, initramfs-tools, syslinux,
debootstrap ... )

A ftp://ftp.caliu.info/pub/distribucions/xarnoppix/persistent/ hi trobareu
el necessari per tastar-ho, són unes 24 megues.

Requeriments:

Una andròmina usb >= 0.5 Gb, bootable.

Una Debian ( testing o unstable ) i preferentment alguna partició lliure
per instal·lar-hi el contingut de la vostra live, sempre queda el
debootstrap però potser és més fàcil emprant dos instal·lacions.

Us farà falta instal·lar el nucli kernel-image-2.6.14-xar34_01_i386.deb a
la vostra Debian-live ( ... és un nucli de sèrie recompilat amb el mòdul
de squashfs i sense cap altra modificació del .config ). A banda teniu els
mòduls del madwifi per si us fan falta.

Arrenqueu amb el nou nucli perque us regeneri el modules.dep.

Desde la Debian "resident" creeu una imatge squashfs de la partició amb el
contingut de la Live, no us oblideu d'entaforar-hi l'xdebconfigurator,
hwinfo i xserver-xorg ...

root# mksquashfs /mnt/debianlive el_que_vulguis.squashfs

Ara i també com a root li farem una malifeta al pendrive ;-)

El conectem i sense muntar-lo executem:

root# ./preparastick /dev/sd? ( habitualment serà /dev/sda, en qualsevol
cas "cuidadin" els propietaris de discs SATA )

Potser millor que hi doneu una ullada, OjO !!!

#!/bin/sh
device=$1
drive="`sfdisk -s $device`"
drive_size="`expr $drive \/ 1024`"
sizefat="`expr $drive_size \* 8 \/ 10`"
parted -s $device mklabel msdos
parted -s $device mkpart primary fat16 0 $sizefat mkfs 1 fat16
parted -s $device mkpart primary ext2 $sizefat $drive_size mkfs 2 ext2
parted -s $device set 1 boot on
parted -s $device set 1 lba on

És a dir us faran falta sfdisk i parted.

Això us deixarà l'andròmina apunt per copiar-hi els arxius i sense rastre
del contingut previ ... vull dir allò de les còpies de seguretat i tal ...

Els fitxers a copiar del ftp de Caliu són:

ajuda.txt
boot.txt
el_que_vulguis.squashfs
initrd.gz
linux
splash.rle
syslinux.cfg

Munteu el pendrive, copieu-los ( ... feu un sync ;-) ) i editeu el
boot.txt al vostre gust, si voleu canviar l'splash i gaudir d'una imatge
de la sogra ho podeu fer amb ( ImageMagik i syslinux instal·lats ).

usuari$ convert -crop 640x400 -colors 16 splash.bmp splash.ppm

usuari$ ppmtolss16 < splash.ppm > splash.rle

, desmunteu el trastet i executeu com a root:

root# syslinux dev/sd?1                 #( habitualment /dev/sda1 )

Ara abans de reiniciar "marcarem" la partició ext2 de l'stick usb amb:

root# touch /mnt/sda2/.flag

Allà és on s'emmagatzemaran els canvis en mode live.

Reiniciem , entrem a la BIOS i escollim USB-FDD o bé USB-HDD com a primer
dispositu d'arrencada, sí la placa mare ho suporta veureu l'splash de
Debian i clicant a F1 us informarà de les opcions d'arrencada ( linux i
linuxp ).

La opció linux funciona com una live normal en el sentit de que els canvis
efectuats en mode live van a /dev/null un cop tanquem l'ordinador.

La opció linuxp emmagatzema els canvis a la partició ext2 del pendrive de
manera que qualsevol o gairebé qualsevol modificació efectuada resta
permanent i el següent cop que arrenqueu amb linuxp tindreu les
personalitzacions efectuades prèviament al vostre abast.

Durant l'arrencada el initrd.gz crea un fitxer /etc/rc2/S05inici que
detecta les particions dels discs durs i els munta a /media/..., a banda
també us demana els modes de video que voleu ( dpkg-reconfigure -phigh
xserver-xorg ).

Si ho voleu evitar i de cara a futures arrencades un cop ja heu
personalitzat la vostra live tan sols us farà falta eliminar-lo i marcar
/media/sda2 amb root# touch /media/sda2/.configurat

A la que tingui una estoneta ja miraré de polir-ho ...

Vinga ... Bones Festes a tots ... i totes !!!