Problemes variats amb el teclat

hola, fins fa un temps podia escriure perfectament accents en Linux (Debina/Sarge) pero un dia jugant amb el GDM vaig canviar la opcio de l'idioma i des de llavors que no hi ha manera.
he provat:
dpkg-reconfigure locales   #on trio com a default ca_ES@euro

pero continua igual, ni tan sols funcionen els accents a la consola; malgrat tot puc fer perfectament la "ç", pero la "l" geminada em surt com a "l¶l". He mirat el XF86Config-4 hi la configuracio del teclat que hi apareix es;
Section "InputDevice"
       Identifier  "Keyboard0"
       Driver      "keyboard"
       Option      "CoreKeyboard"
       Option "XkbRules" "xfree86"
       Option "XkbModel" "pc105"
       Option "XkbLayout" "es"
EndSection

Per cert, despres del darrer "apt-get upgrade" que tampoc em funciona apretar Alt+Ctrl+F3... per anar a les consoles; pero si ho intento al GDM (abans d'iniciar sessio) si que ho puc fer.

Alguna idea per solucionar aquests problems?

moltes gracies