Re: [RFR] wml://News/2012/20120311.wml Debian Edu Squeeze announcement frozen. Please review and translate

[David Prévot]
> Debian Edu Squeeze Release should be published tomorrow as planed, and
> we would appreciate reviews and translations.

Here is a first draft of a Norwegian Bokmål translation, based on the
danish translation.  CC to the coordinator for the Norwegian web pages
in Debian, Hans F. Nordhaug, as well as the Norwegian translation
mailing list for review and comments.  If no-one objects and provide
corrections, please commit to the right place to get it published on
www.debian.org.

<define-tag pagetitle>Første <q>Squeeze</q>-baserte Debian Edu-versjon gitt ut</define-tag>
<define-tag release_date>2012-03-11</define-tag>
#use wml::debian::news
#use wml::debian::translation-check translation="1.1" maintainer="Petter Reinholdtsen <pere@hungry.com>"

av Debian Edu <q>Squeeze</q> 6.0.4+r0!

spesifikt rettet mot skoler og utdanningsinstitusjoner, og tilbyr et
ferdig oppsatt skolenettverksomgivelse ut av boksen.  Den dekker
einstallering via PXE, oppstart via PXE til diskløse maskiner, samt
oppsett av en skoletjener, til stasjonære arbeidsstasjoner og til
arbeidsstasjoner som kan tas med ut av skolens nettverk.  Flere
utdanningsrelaterte programmer slik som Celestia, Dr. Geo, GCompris,
GeoGebra, Kalzium, KGeography og Solfege er inkludert i
standardoppsettet for skrivebordsmiljøet.</p>

av Debian <q>Squeeze</q> (6.0.4), inneholder denne nye utgaven av
Debian Edu flere interessante forbedringer, blant annet erstatning av
LWAT med GOsa² som administrativt brukergrensesnitt til LDAP;
oppdatert grafikk og ny Debian Edu-/ Skolelinux-logo; en ny mulighet
for å velge LXDE som skrivebordsmiljø, i tillegg til KDE (standard) og
GNOME (LXDE og GNOME er kun tilgjengelig når en installeres vha. cd);
hurtigere LTSP-klientoppstart; forbedret håndtering av utskiftbare
medier på tynne klienter; en ny vandrende arbeidsstasjons-profil til
bærbare datamaskiner; komplett Samba NT4-domenestøtte til Windows
XP/Vista/7; med mere.

dokumentasjonen, med forbedringer og utvidelser av håndboken, som nå
er helt oversatt til tysk, fransk og italiensk, mens det er delvis
oversettelser til dansk, norsk bokmål og spansk.
Installasjonsprosessen er også forbedret, med integrering til den nye
versjonen av debian-installer, som gjør det mulig å kopiere
ISO-avtrykk til USB-pinne samt endret partisjoneringen av frittstående
installeringer, slik at de får en separat /home og ingen /usr.</p>

href="http://people.skolelinux.org/pere/blog/Debian_Edu_interview__Nigel_Barker.html";>\
fordelene med Skolelinux/Debian Edu</a>, svarte Nigel Barker: <q>For
meg er det det integrerte oppsettet.  Det er ikke kun tjeneren,
arbeidsstasjonen eller LTSP'en.  Det er alle sammen, og det hele er
oppsatt og klart til bruk.  Jeg leste et eller andet sted i den
opprinnelige dokumentasjon, at systemet var designet til kunnes settes
opp og administreres av matematikk- eller naturfagslæreren, som ikke
nødvendigvis vet så mye om datamaskiner, i en liten norsk skole.  Det
beskriver meg perfekt, hvis man erstatter Norge med Japan.</q></p>

fullstendige nedlastings- og installasjonsinstruksjoner</a>
tilgjengelig, inkludert detaljerte instruksjoner i
de første steg, slik som oppsett av nettverk og oppretting av brukere.
utgaven ved å benytte for eksempel <q>apt-get upgrade</q> - brukere
som oppgraderer fra beta3 bør sikre seg, at de beholder den
eksisterende gosa.conf-filen, når dpkg spør om hvordan den endrede
filen skal behandles under oppgraderingen.</p>

<pre>
  f4184237f0eb2a509c6729b3f8039b71f5f4394a  debian-edu-6.0.4+r0-CD.iso
  64681588fffa7a20f5d9e67c726f010580e35b9f  debian-edu-6.0.4+r0-DVD.iso
  087d0c69da17b4a98a2966ff752fcfea8e30ec23  debian-edu-6.0.4+r0-source-DVD.iso
</pre>

joggeskoadministrasjon, hvor man springer fra datamaskin til
datamaskin for å reinstallere operativsystemet?  Har du kun noen få
timer tilgjengelig hver uke for å administrere alle datamaskinene på
din skole?  Prøv Debian Edu Squeeze!  <br /> Skolelinux brukes av
minst 200 skoler over hele verden, primært i Tyskland (i 2009
besluttede regionen Rheinland-Pfalz å bruke det på alle sine skoler)
og i Norge.</p>

<h2>Om Debian Edu</h2>

stiftet i Norge i 2001, med det formål å lage en
GNU/Linux-distribusjon til skoler og andre undervisningsinstitusjoner.
Efter sammenslåing med det franske Debian Edu-prosjekt i 2003, ble
Skolelinux et
Blend</a>.  I dag brukes systemet i flere land rundt omkring i verden,
med de fleste installasjoner i Norge, Spania, Tyskland og
Frankrike.</p>

<h2>Om Debian</h2>

fritt fellesskapsprosjekt.  Siden den gang, har projektet vokst til å
bli et av de største og mest innflytelsesrike fri
programvare-prosjekter.  Tusenvis av frivillige fra hele verden
samarbeider om at lage og vedlikeholde Debian-software.  Med
oversettelser på 70 sprog, og med støtte for et enormt antall
datamaskintyper, kaller Debian seg det <q>universelle
operativsystem</q>.</p>

<h2>Kontaktinformasjon</h2>

eller send en epost på engelsk til &lt;press@debian.org&gt;.</p>
--