Re: ubuntu yerelleştirme

Merhaba,

* Ismail ASCI [2005-10-19 00:45:00+0300]
> bugün launchpad.net <http://launchpad.net>'e girip biraz ceviri
> yaptim.Fakatçevirilere yapılan öneri ya da düzeltmelerin büyük oranda
> düzeltilmediği/onaylanmadığı dikkatimi çekti.Bu değişiklikleri dosyaları
> üzerine alan arkadaslarmı yapabiliyorlar yoksa bir üst düzey makam mı?

Sorunun muhatabi ben degilim (Rosetta uzerinde calisma yapmiyorum),
fakat Ubuntu/Rosetta uzerinden yurutulen ceviri faaliyetleri ile ilgili
bazi dusuncelerimi firsattan istifade aktarayim.

Cevirilerin Web arayuzu uzerinden yurutulmesi isleri kolaylastirabilir,
yani ilkesel olarak bu sisteme olumsuz bakmiyorum, fakat bazi noktalara
dikkat etmemiz gerekiyor.  Web uzerinden "buyurun bosluklari" doldurun
seklinde size sunulan bir dosya sayet onceden bir cevirmene sahipse yani
kismen cevrilmisse oncelikle o cevirmenle irtibat kurmamiz uygun olur.

Cok ayrintili incelemedim, ama mevcut Rosetta sistemi yerellestirme
calismalarina yeni baslayan arkadaslari bu yonde uyaracak/tesvik edecek
sekilde tasarlanmamis.  LaunchPad/Rosetta, bu yonde gelistirilmesi icin
gerekli onemli bir ozellikten de yoksun: Rosetta (ve genel olarak
LaunchPad'in diger butun modulleri mesela Malone) acik kaynak degil.
Acik kaynak yapilmamasi da Shuttleworth'un bir tercihi[1], Red Hat gibi
rakiplerine karsi bir rekabet unsuru olarak degerlendiriliyor.  Bu konu
debian-i18n'de birkac kere gundeme getirildi, fakat bir cozume
baglanamadi ve yakin vadede baglanacak gibi de durmuyor.  Sistemi
tasarlayanlarin cok acik bir hata yaptiklarini dusunuyorum.  Her ulkede
asagida da acikladigim sekilde cesitli yerellestirme gruplari var, yani
Rosetta'dan once bir hayat vardi.

Ubuntu/LaunchPad uzerinden calisacak arkadaslarin dusebilecegi bir
yanilgiya dikkat cekmek isterim.  Turkiye'deki diger yerellestirme
calismalarindan bagimsiz bir Ubuntu yerellestirmesi tasavvur etmek zor,
nelerin yapilabilecegini asagida belirtmeye calistim.  Mesela Ubuntu'nun
ontanimli masaustu ortami GNOME ve GNOME cevirileri GNOME-Turkiye
grubundaki arkadaslar tarafindan yurutuluyor/koordine ediliyor; benzer
sekilde Kubuntu icin de KDE-Turkiye var.  Bu ileti zincirinde bir baska
arkadasin Logitech klavye cevirisi hususunda soyledikleri de zaten daha
onceden yurutulmekte olan bir calismanin varligina isaret ediyor.
Ceviriyi begenirsiniz veya begenmezsiniz o ayri konu.  Ama ortada bir
sorun varsa bunun tartisilmasi icin gerekli mekanlar iste o
yerellestirme listeleri, buna isaret etmek istiyorum.

Rosetta sistemi duyuruldugunda ben bu cekincelerimi (debian-i18n dahil)
muhtelif ortamlarda dile getirdim.  Fikir ve niyet guzel, fakat
gerceklemesi kotu.

Peki bu yonde calisma yapmak isteyen arkadaslar ne yapacak, bu sistemden
yararlanamaz miyiz?

* Koordinasyon gerekiyor ve bunun icin de iletisim sart.  GNOME veya KDE
  uzerinde calisacaksaniz oncelikle ilgili yerellestirme gruplariyla
  irtibata gecmenizi oneririm.  Ceviriyi yine Rosetta uzerinden
  yurutebilirsiniz, ama once o gruplarla veya asgari son cevirmenle
  irtibata gecmeniz uygun olur.

* Ubuntu'ya ozel ceviriler ne olabilir?  Debian paketlerinin Debconf
  yapilandirma arayuzu var.  Buna po-debconf cevirisi[2] diyoruz.  Bu
  hususta da en azindan debian-l10n-turkish[3] grubuyla irtibat kurmakta
  yarar var, "hangi paket uzerinde kim calisiyor?" bunun bilinmesi
  acisindan.  Bu bir "isin sahibi biziz" beyani degil, boyle
  algilanmasin lutfen.  Islerin dogru yurumesi icin gerekli asikar bir
  uyari yapiyorum sadece.  "Ubuntu yerellestirmesi" uzerinde calisacak
  arkadaslarin emekleri hepimizin yararinadir ve bu emege ihtiyacimiz da
  var.

Debian-l10n-turkish listesi bir suredir olu durumda.  Ozurlerimle
soylemek isterim ki bu benim son aylardaki islerimin yogunlugundan
kaynaklaniyor.  Son zamanlarda listeye gelen tek tuk iletilere bile
cevap veremez durumdayim (su son birkac mesaji bile acele yazdim), fakat
2006 Subat itibariyla gerekli zamani bulabilecegim umarim.  O tarihten
itibaren daha duzenli bir sistemi de devreye sokacagimizi umuyorum.
Rosetta uzerinden calisma yapacak arkadaslarin simdilik bir baskasinin
uzerinde calismadigi bir paketi secmelerini ve en azindan hangi paketi
aldiklarini debian-l10n-turkish'e haber etmelerini rica ederim.  Bu
asgari koordinasyonun otesinde bir duzenleme yapmak simdilik takatimin
otesinde kaliyor.

Halen agir aksak yurutulmekte olan ceviri calismalari var.  Rosetta'da
calisacak arkadaslarin haberdar olmalari icin bunlarin bir kismini
burada listeliyorum (listelenen isimler ceviriyle su an aktif olarak
ilgilenen yani guncelleme yapan isimlerdir, mesela d-i cevirisini buyuk
olcude Osman Yuksel yapmistir, fakat halihazirda o cevirinin
guncelligiyle ben ilgileniyorum):

    debian-installer   Murat Demirten ve ben
    synaptic           Ercin Eker
    aptitude           Ercin Eker
    dpkg               Tulay Demir
    apt                Ercin Eker

ve bunlarin disinda su an hatirlamadigim cok sayida paket var
(sagolsunlar ozellikle Osman'in ve Mehmet Turker'in ilgilendigi
ceviriler), tam liste icin arsivlere bakilabilir.

[1] http://www.joachim-breitner.de/blog/archives/60-Launchpad,-Google-and-why-Microsoft-is-not-the-problem.html

    Shuttleworth'den alinti:

    Over time, it will be open sourced. Right now we compete with
    Progeny and Red Hat and other companies, so we need to have a unique
    offering to do so effectively, and that's Launchpad. There are
    already libraries and tools in LP that we have open sourced on
    request, especially in Rosetta, the translation infrastructure. But
    if you want something else, use Pootle, which I also funded.

[2] http://l10n-turkish.alioth.debian.org/doc/debian-translation-HOWTO/debian-translation-HOWTO.html#l10n-sect-podebconf
[3] http://lists.debian.org/debian-l10n-turkish