Re: [RFR] po-debconf://nginx/sv.po

Den 2023-08-19 kl. 16:18, skrev Peter Kvillegård:
Meningen som börjar "Since nginx 1.4.4-4..." var klurig, det är inte den klaraste engelskan här. Jag har grävt lite i ändringsloggarna för paketet och det fanns ett säkerhetsfel som fixades i 1.4.4-4, problemet fanns alltså innan den versionen. Före 1.4.4-4 ägs katalogen av www-data, efter 1.4.4-4 av root. Antingen menar författaren "Since" som i "eftersom", men då är det en ofullständig mening, eller så menar han/hon egentligen versionerna innan, och då är "Since" inte rätt ord kan jag tycka. Jag har översatt så att helheten går att förstå och så vitt jag förstår stämmer med verkligheten, men tycker ni att jag ska skicka ett meddelande till den som skapat den engelska texten och be om ett förtydligande först?

Av din analys ser det mycket riktigt ut som att de blandat ihop orden since/before. Kan antingen felrapporteras, eller så kan du göra ändringen själv och skicka in en merge request mot https://salsa.debian.org/nginx-team/nginx med förklaring.

>plater

"platser"

Övriga översättningar:

iproute2:
"attackerare" skulle jag nog ersätta med "angripare" eller dylikt. Är jag osäker på om ett ord finns i svenska så brukar jag dubbelkolla på svenska.se som har Svenska akademiens ordböcker och ordlistor samlade för sökning.

brltty, base-passwd:
inget att kommentera

/Anders