Date: Sun, 30 Aug 2009 12:44:46 +0000 (GMT)
From: Mats Erik Andersson <ynglingatal@yahoo.se>
To: debian-user-swedish@lists.debian.org
Subject: Konsollens  första teckenuppsättning

Bästa kollegor!

Jag retar mig alltjämt på det sakernas tillstånd att en
nyinstallering av Debian med svenskt tangentbord har
som urbota dum ordning att välja teckenuppsättning

        i386/qwerty/mac-usb-se    (saknar åäö i konsollen)

i stället för det enda vettiga förvalet

        i386/qwerty/se-latin1.

Detta sker åtminstone sedan Sarge var ny. Skulle någon
av de inarbetade översättarna på denna lista kunna påtala
detta för de ansvariga byggarna. Att för hand ha gjort

      dpkg-reconfigure -plow console-data

i såväl Sarge, Etch som Lenny, tyckes mig nu vara övernog!
Jag arbetar mycket i konsollen så för var ny maskin stöter
jag på eländet rätt snart. Naturligtvis upptäcker den vanlige
användaren av Xorg/XFree86 ingenting av detta, eftersom
han berörs av helt andra teckenuppsättningar.

I all välmening

Mats E A

Sök efter kärleken!
Hitta din tvillingsjäl på Yahoo! Dejting: http://ad.doubleclick.net/clk;185753627;24584539;x?http://se.meetic.yahoo.net/index.php?mtcmk=148783