SPI firma?

På sidan <http://www.de.debian.org/donations> kallas
Software in the Public Interest för ett "ideellt företag".

På engelska anges non-profit corporation (den juridiska termen)
och organisation (informellt på SPI:s sidor). Jag känner inte
ifrågavarande lagstiftning och vet inte vad om det finns någon
motsvarande samfundsform i svensk lag, men jag tycker att det verkar
vara frågan om en mer eller mindre normal ideell förening, med
medlemmar, inte ett företag med andelsägare.

För mig låter ideellt företag som att SPI skulle ägna sig åt
affärsverksamhet i större skala än vad som är lämpligt för en
förening. Gör SPI det eller finns det någon annan särskild orsak att
inte kalla SPI för ideell förening? Är det inte detta SPI skulle vara
om SPI registrerats i Sverige eller Finland?

--
Lajos.Parkatti@abo.fi