Fortunes på svenska

Jag har börjat bygga ihop en databas över svenska citat/roligheter för
fortunes.

Är det av intresse för er? I så fall så bygger jag ett paket för dem.

Mvh
Daniel

"För mig är skatt det finaste uttrycket för vad politik är."
                - Mona Sahlin
"Den som hittade på arbetet, han måtte inte haft något att göra."
		- Tyskt ordspråk
%
I krig och kärlek är allt tillåtet.
		- Svenskt ordspråk
%
Man kan inte leva av kärlek allena.
		- Svenskt ordspråk
%
Kärlek, hosta, rök och pengar kan man inte dölja länge.
		- Ryskt ordspråk
%
En man är alltid så ung som han känner sig, men inte så betydande.
                - Tyskt ordspråk
%
Det är bättre att vara omsorgsfullt overksam än att arbeta slarvigt.
		- Spanskt ordspråk
%
Så ljuvt det är att göra ingenting, och sedan vila efteråt.
		- Spanskt ordspråk

"Den oskicklige smeden klandrar järnet."
		- Dante Alighieri (1265-1321)
%
"Jag tänker aldrig på framtiden. Den kommer tids nog"
		- Albert Einstein
%
"Framtiden börjar aldrig och förr i tiden tar aldrig slut."
		- Janne Lundström
%
"Ars longa, vita brevis" - Konsten är lång, livet är kort
		- Hippokrates
%
"Kärlek är när någon annans lycka är väsentlig för ens egen"
		- Robert A. Heinlein
%
"Tid är det som hindrar ljuset att nå oss."
		- Mäster Eckehart
%
"Det finns en stor men ändå helt alldaglig hemlighet. Den delas av alla människor, alla känner den, men få ger den någon eftertanke. De flesta tar den för självklar och funderar inte alls på den. Denna hemlighet är tiden."
		- Michael Ende
%
"Tid är pengar"
		- Benjamin Franklin
%
"Tiden är alltid ny, och därför tidlös"
		- Jiddu Krishnamurti
%
"Tiden är det som hindrar allt från att hända på en gång. Rummet är det som hindrar allt från att hända mig."
		- John Wheeler
%
"Tid är det som man mäter med en klocka."
		- Albert Einstein
%
"Det är endast den ignoranta som föraktar utbildning"
		- Sententiae, Publilius Syrus
%
"Det enda som stör min inlärning är min utbildning."
		- Albert Einstein
%
"Utbildning är det som finns kvar efter man glömt det man lärde sig i skolan."
		- Albert Einstein
%
"Sunt förnuft är en samling fördomar inlärda vid 18 års ålder"
		- Albert Einstein
%
"Politiker är som krokodiler, stora i käften, men saknar öron."
		- Bert Karlsson
%
"Jag äger tio par gymnastikskor, ett par för varje veckodag."
		- Samantha Fox, utvikningsflicka och popartist
%
"Pengar under bordet går märkligt nog sällan till mannen på golvet."
		- Otto Ludwig
%
"En sann gentleman är någon som vet hur man spelar säckpipa, men låter bli."
		- Okänd
%
"Arbete är ett hån mot friheten... en arbetare är en slav på deltid."
		- Bob Black
%
"När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd."
		- Okänd
%
"Om det finns en Gud varför finns det då hungersnöd och TV-underhållning?"
		- Woody Allen
%
"Jag tycker att det är väldigt osjälviskt av de där små djuren att offra sina liv för att hålla andra djur varma."
		- Ginger Rogers till Gail Patrick iklädd päls
%
"Jag kände att jag inte haft så bra skjut på flera år."
		- Magdalena Forsberg
%
"Thank you for the mess."
Kjell Magne Bondevik, Norges statsminister, efter en gudstjänst i Brasilien
%
"Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda."
		- Mark Twain
%
"Arbete är en aktivitet som är till för tråkmånsar.""
		- Henry Miller
%
"Mina föräldrar har alltid funnits där för mig, ända sen jag var ungefär sju."
		- David Beckham, engelsk fotbollsspelare
%
"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."
		- Margaret Mead
"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder."
		- Okänd

"Varför skulle vi bekymra oss för döden? Livet har ju så många viktiga uppgifter som måste lösas först."
		- Konfucius
%
"Var inte rädd för döden, men var rädd för det otillfredställande livet."
		- Bertolt Brecht (The Mother, 1932)
%
"Döden är ingenting för oss, där döden finns, finns inte vi, och där vi finns, finns inte döden."
		- Epikuros (The Principal Doctrines)
%
"Den döde kan inte skrika ut efter rättvisa; det är de levandes skyldighet att göra det åt dom."
		- Lois McMaster Bujold (Diplomatic Immunity, 2002)
%
"I dödens förekomst är vi alla likvärdiga"
		- Publilius Syrus (Maxims, ~100 f.Kr.)
%
"Rädslan för döden är förskräckligare än döden själv."
		- Publilius Syrus (Maxims ~100 f.Kr.)
%
"Livet är behagligt. Döden är fridfull. Det är övergången som är plågsam."
		- Isaac Asimov
%
"Såsom en väl spenderad dag tillbringar god sömn, så tillbringar ett väl levt liv, en fridfull död.
		- Leonardo da Vinci
%
"Faktumet att när vi dör är vi inte mer än kött åt maskarna---Jag vill bara inte tänka på det."
		- Robin Green och Mitchell Burgess (Northern Exposure, Grosse Pointe)
%
"Det finns värre saker i livet än döden. Har du någonsin spenderat en eftermiddag med en försäkringsman"?
		- Woody Allen
%
"Man ska leva sitt liv så att man blir vän med döden"
		-Astrid Lindgren
"Skillnaden mellan geniet och dumheten är att geniet har sin begränsning".
		- Thorvald Gahlin
%
"Det som mest skiljer de dumma och de kloka åt är att de dumma hela tiden begår samma dumheter, medan de kloka alltid hittar på nya."
		- Karl Heinrich Waggerl
%
"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker".
		- Albert Einstein
%
"Vilken intelligent dumskalle som helst kan göra saker större, mer komplexa, och mer våldsamma. Det kräver en dos genialitet, och en hel del mod, att göra det motsatta".
		- Albert Einstein
%
"Ett vanligt misstag folk gör när de försöker formge någonting helt idiotsäkert är att underskatta dumheten hos kompletta idioter".
		- Douglas Noël Adams
%
"Mot dumheten kämpar gudarna förgäves".
		- Svenskt ordspråk
%
"Bättre att tiga och tas för en idiot än tala och undanröja varje tvivel".
		- Abraham Lincoln
Alla känner apan, apan känner ingen.
		- Svenskt ordspråk
%
Allting har en ände, men korven - den har två.
		- Svenskt ordspråk
%
Allting var bättre förr - ju förr dess bättre.
		- Svenskt ordspråk
%
Anfall är bästa försvar.
		- Svenskt ordspråk
%
Arga katter får rivet skinn.
		- Svenskt ordspråk
%
Av barn och dårar får man höra sanningen.
		- Svenskt ordspråk
%
Av skadan blir man vis.
		- Svenskt ordspråk
%
Blod är tjockare än vatten.
		- Svenskt ordspråk
%
Borta bra men hemma bäst.
		- Svenskt ordspråk
%
Bränt barn skyr elden.
		- Svenskt ordspråk
%
Bättre brödlös än rådlös.
		- Svenskt ordspråk
%
Bättre en fågel i handen än tio i skogen.
		- Svenskt ordspråk
%
Bättre en tia i handen, än en tjuga i foten.
		- Svenskt ordspråk
%
Bättre ett äpple i handen än tio i skogen.
		- Svenskt ordspråk
%
Bättre fly än illa fäkta.
		- Svenskt ordspråk
%
Bättre stämma i bäcken än i ån.
		- Svenskt ordspråk
%
Börjar med en knappenål och slutar med en silverskål.
		- Svenskt ordspråk
%
Dela inte skinnet förrän björnen är skjuten.
		- Svenskt ordspråk
%
Delad glädje är dubbel glädje.
		- Svenskt ordspråk
%
Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.
		- Svenskt ordspråk
%
Den ko som brukar bröla får nog mest ändå.
		- Svenskt ordspråk
%
Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket.
		- Svenskt ordspråk
%
Den som gräver en grop åt andra faller själv däri.
		- Svenskt ordspråk
%
Den som lever får se.
		- Svenskt ordspråk
%
Den som tror han är frisk är bara inte tillräckligt undersökt.
		- Svenskt ordspråk
%
Den som sover syndar inte.
		- Svenskt ordspråk
%
Det som göms i snö, kommer upp i tö.
		- Svenskt ordspråk
%
Det var inte illa pinkat av en trähäst.
		- Svenskt ordspråk
%
Det är inte mycket som kan krångla på ett järnspett.
		- Svenskt ordspråk
%
Det är bara klockan som har vett att gå.
		- Svenskt ordspråk
%
Du har inte haren förän du har den.
		- Svenskt ordspråk
%
En blind höna hittar också ett korn.
		- Svenskt ordspråk
%
En fluga gör ingen förnär.
		- Svenskt ordspråk
%
En fluga gör ingen sommar.
		- Svenskt ordspråk
%
En gång är ingen gång, två gånger är en gång för mycket.
		- Svenskt ordspråk
%
En olycka kommer sällan ensam.
		- Svenskt ordspråk
%
En sund själ i en sund kropp.
		- Svenskt ordspråk
%
Ensam är stark.
		- Svenskt ordspråk
%
Envar sin lyckas smed.
		- Svenskt ordspråk
%
Ett gott skratt förlänger livet.
		- Svenskt ordspråk
%
Friskt vågat är hälften vunnet.
		- Svenskt ordspråk
%
Friskt kopplat - hälften brunnet.
		- Svenskt ordspråk
%
Först till kvarn får först mala.
		- Svenskt ordspråk
%
En gång är ingen gång, två gånger är en vana.
		- Svenskt ordspråk
%
Genvägar är aldrig senvägar.
		- Svenskt ordspråk
%
Hellre fria än fälla.
		- Svenskt ordspråk
%
Hellre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge.
		- Svenskt ordspråk
%
Hungern är bästa kryddan.
		- Svenskt ordspråk
%
Högmod går före fall.
		- Svenskt ordspråk
%
Händer är till för att skapa, ben är till för att förstöra.
		- Svenskt ordspråk
%
Hellre dåligt minne än dåliga minnen.
		- Svenskt ordspråk
%
Hellre fly än illa fäkta.
		- Svenskt ordspråk
%
Ilskna katter får rivet skinn.
		- Svenskt ordspråk
%
Ingen rök utan eld.
		- Svenskt ordspråk
%
Inget ont som inte har något gott med sig.
		- Svenskt ordspråk
%
I krig och kärlek är allt tillåtet.
		- Svenskt ordspråk
%
I livets skola blir ingen fullärd.
		- Svenskt ordspråk
%
I nöden prövas vännen.
		- Svenskt ordspråk
%
Jag undrar sa flundran om gäddan är en fisk.
		- Svenskt ordspråk
%
Ju fler kockar, desto sämre soppa.
		- Svenskt ordspråk
%
Klockan har vett att gå hon.
		- Svenskt ordspråk
%
Kvinnans list övergår mannens förstånd.
		- Svenskt ordspråk
%
Kärt barn har många namn.
		- Svenskt ordspråk
%
Lagom är bäst.
		- Svenskt ordspråk
%
Liten varg är ensam i sin flock.
		- Svenskt ordspråk
%
Lika barn leka bäst.
		- Svenskt ordspråk
%
Lite skit rensar magen.
		- Svenskt ordspråk
%
Liten tuva stjälper ofta stort lass.
		- Svenskt ordspråk
%
Lyckan kan inte köpas för pengar.
		- Svenskt ordspråk
%
Lätt fånget, lätt förgånget.
		- Svenskt ordspråk
%
Lev nu dö senare
		- Svenskt ordspråk
%
Magra myggor biter värst.
		- Svenskt ordspråk
%
Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.
		- Svenskt ordspråk
%
Man kan inte leva av kärlek allena.
		- Svenskt ordspråk
%
Man ska inte döma hunden efter håren.
		- Svenskt ordspråk
%
Man ska inte gå över ån efter vatten.
		- Svenskt ordspråk
%
Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus.
		- Svenskt ordspråk
%
Man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken.
		- Svenskt ordspråk
%
Man ska inte skåda given häst i munnen.
		- Svenskt ordspråk
%
Man ska inte sälja skinnet innan björnen är skjuten.
		- Svenskt ordspråk
%
Man ska smida medan järnet är varmt.
		- Svenskt ordspråk
%
Man tager vad man haver, sa Kajsa Varg.
		- Svenskt ordspråk
%
Morgonstund har guld i mund.
		- Svenskt ordspråk
%
Mot dumheten kämpar gudarna förgäves.
		- Svenskt ordspråk
%
Mycket vill ha mera, mätt kärring vill ha välling och helvetet blir aldrig fullt.
		- Svenskt ordspråk
%
Många bäckar små gör en stor å.
		- Svenskt ordspråk
%
Människan spår men gud rår.
		- Svenskt ordspråk
%
Nu ska vi se sa blinda Sara.
		- Svenskt ordspråk
%
Nu ska vi se sa blinda Sara och drack ur den lungsjukes spottkopp.
		- Svenskt ordspråk
%
Nu ska vi se sa den blinde till den döve.
		- Svenskt ordspråk
%
Nu går skam på torra land.
		- Svenskt ordspråk
%
När katten är borta dansar råttorna på bordet.
		- Svenskt ordspråk
%
När maten är färdig är kocken mätt.
		- Svenskt ordspråk
%
När räven är mätt så är rönnbären sura.
		- Svenskt ordspråk
%
När spriten går in, går vettet ur.
		- Svenskt ordspråk
%
Nära skjuter ingen hare.
		- Svenskt ordspråk
%
Nöden har ingen lag.
		- Svenskt ordspråk
%
Ojämnt falla ödets lotter.
		- Svenskt ordspråk
%
Ont krut förgås inte så lätt.
		- Svenskt ordspråk
%
Otack är världens lön.
		- Svenskt ordspråk
%
Pengar luktar inte.
		- Svenskt ordspråk
%
På land går de största hajarna.
		- Svenskt ordspråk
%
Skam den som ger sig.
		- Svenskt ordspråk
%
Skrattar bäst, som skrattar sist.
		- Svenskt ordspråk
%
Smaken är som baken - delad.
		- Svenskt ordspråk
%
Smaken är som röven - klöven.
		- Svenskt ordspråk
%
Smaken är som tjeckoslovakien - delad.
		- Svenskt ordspråk
%
Små grytor har också öron.
		- Svenskt ordspråk
%
Som man bäddar får man ligga.
		- Svenskt ordspråk
%
Som man är klädd blir man hädd.
		- Svenskt ordspråk
%
Stor i orden, men liten på jorden.
		- Svenskt ordspråk
%
Surt sa räven om rönnbären.
		- Svenskt ordspråk
%
Så kan det gå när inte haspen är på.
		- Svenskt ordspråk
%
Tala är silver, tiga är guld.
		- Svenskt ordspråk
%
Tiden läker alla sår.
		- Svenskt ordspråk
%
Tillfället gör tjuven.
		- Svenskt ordspråk
%
Tomma tunnor skramlar mest.
		- Svenskt ordspråk
%
Tar man korken ur champagnen får man dricka upp allt
		- Svenskt ordspråk
%
Uppskjut inte till morgondagen det du kan göra idag.
		- Svenskt ordspråk
%
Uppskjut inte till morgondagen vad du kan skjuta ner idag. (Bröderna Cartwright)
		- Svenskt ordspråk
%
Varav hjärtat är fullt, därom talar munnen.
		- Svenskt ordspråk
%
Vinka inte hej förrän du kommit över floden.
		- Svenskt ordspråk
%
Våld föder våld.
		- Svenskt ordspråk
%
Vår gud är oss en väldig borg.
		- Svenskt ordspråk
%
Väck inte den björn som sover.
		- Svenskt ordspråk
%
Vägen till mannens hjärta går genom magen.
		- Svenskt ordspråk
%
�pplet faller inte (så) långt från trädet.
		- Svenskt ordspråk
%
�ras den som äras bör.
		- Svenskt ordspråk
%
�ven solen har sina fläckar.
		- Svenskt ordspråk
%
�gat vill mer än magen tål.
		- Svenskt ordspråk
%
�gonen är själens spegel
		- Svenskt ordspråk
%
�st är öst, och väst är väst, och aldrig mötas de båda.
		- Svenskt ordspråk
%
�vning ger färdighet.
		- Svenskt ordspråk

"Folk m�¥r b�¤st av att inte veta hur korvar och lagar kommer till."
		- Otto von Bismarck
%
"Kan man ge l�¶ften kan man ocks�¥ bli vald."
		- Otto von Bismarck
%
"Om du s�¤ger att du h�¥ller med om n�¥got i princip s�¥ menar du att du inte har den ringaste avsikt att genomf�¶ra det."
		- Otto von Bismarck
%
"Det viktiga �¤r inte att skriva historia, utan att g�¶ra den."
		- Otto von Bismarck
%
"Det ljugs aldrig s�¥ mycket som f�¶re ett val, under ett krig och efter en jakt."
		- Otto von Bismarck
%
"Tidens stora fr�¥gor l�¶sas icke med tal och majoritetsbeslut utan med blod och j�¤rn."
		- Otto von Bismarck
%
"En god talare mÃ?Â¥ste ha nÃ?Â¥got av diktare i sig. Han fÃ?Â¥r alltsÃ?Â¥ inte vara sÃ?Â¥ matematiskt noga med sanningen."
		- Otto von Bismarck
%
"Det �¤r ett behov f�¶r tyskarna att tala illa om regeringen �¶ver ett glas �¶l."
		- Otto von Bismarck
%
"Politik �¤r ingen vetenskap, som m�¥nga herrar professorer inbillar sig, utan en konst."
		- Otto von Bismarck
%
"Pressen �¤r inte den allm�¤nna meningen."
		- Otto von Bismarck
%
"Den som f�¶rs�¶ker k�¶pa sin fiendes v�¤nskap kommer aldrig bli tillr�¤ckligt rik."
		- Otto von Bismarck
"En av förutsättningarna för en demokratisk sammanlevnad är att man förstår att man inte ensam har rätt."
		- Alf Ahlberg
%
"Demokrati: amatörernas regering."
		- Maxwell Anderson
%
"Demokrati uppstår när man eftersträvar alla medborgares frihet och jämlikhet och tar hänsyn till deras antal men inte till deras art."
		- Aristoteles
%
"Demokratin undergräver helhetens intressen, leder till demagogi och bossvälde och hotar det allmännas bästa."
		- Gösta Bagge
%
"Demokrati är det samhällssystem i vilket du säger vad du vill och gör som du blir tillsagd."
		- Gerald Barry
%
"Demokrati försvaras i tre steg. Valboxen, Juryboxen, Patronboxen."
		- Ambrose Bierce
%
"Demokrati måste vara något mer än två vargar och ett lamm som röstar om vad som ska ätas till middag."
		- James Bovard, Lost Rights: The Destruction of American Liberty (1994).
%
"Om du är rädd för att tala ut emot tyranni, så är du redan en slav."
		- John "Birdman" Bryant
%
"Demokratin bör försvaras med demokratiska medel, inte genom att inskränka den."
		- Bertholof Brännström
%
"Skillnaden mellan en demokrati och en diktatur är att i en demokrati sÃ¥ röstar man först och lyder sedan order â?? i en diktatur behöver man inte spilla tid pÃ¥ att rösta."
		- Charles Bukowski
%
"Demokrati är ett ord som knorrar meningslöst i tomma magar."
		- Peter Ritchie Calder
%
"En demokrati är en stat där fritt meningsutbyte inte slutar med begravning."
		- Winston Churchill
%
"Det har sagts att demokrati är den sämsta styrelseformen som har prövats, bortsett från alla andra former som har prövats genom tiderna."
		- Winston Churchill
%
"Demokrati behöver mer yttrandefrihet, för även talet från dåraktiga personer är värdefullt om det fungerar som en garanti för de vise att tala."
		- David Cushman Coyle
%
"I en demokrati är folket underkastat sin egen vilja och det är ett hårt slaveri."
		- Anatole France
%
"Den politiska korrekthetens värld är en värld där demokratin är överflödig eftersom alla sanna demokrater har samma idéer och resten per definition är antidemokrater som ska exkluderas."
		- Jonathan Friedman
%
"En demokrati kan inte existera utan bestämda regler. Frihet betyder inte att man får köra på fel sida av gatan."
		- Indira Gandhi
%
"Skepsis inför auktoriteter är demokratins salt."
		- Paul Henningsen
%
"Demokrati är åsikter och meningar, inte förmögenhet eller ställning."
		- Viggo Horup
%
"Demokrati är den mest högtstående regeringsformen, ty den är baserad på respekt för människan som en förnuftig varelse."
		- John F. Kennedy
%
"Demokrati kan existera bara i den mån ett lands invånare åtnjuter medborgerliga och politiska friheter."
		- Martin Kriele
%
"Demokrati är diskussion."
		- Tomáš Garrigue Masaryk
%
"När 'A' genom lagar försöker tvinga hans moral på 'B', är 'A' mest sannolikt en skurk."
		- H.L. Mencken
%
"Demokrati är teorin om att vanliga människor kan göra ovanliga saker."
		- James Reston
%
"Demokratins största ögonblick: När en regering måste böja sig för ett folks goda vilja."
		- Rudolf Rolfs
%
"Det är naturligt att dumbomarna är i majoritet i riksdagen; de är i majoritet i folket!"
		- Hjalmar Söderberg
%
"Demokrati förutsätter jämvikt mellan gemenskap och splittring, mellan samarbete och kamp. Demokratins centrala problem blir att bevara gemenskapen trots konflikterna."
		- Herbert Tingsten
%
"Det finns en gräns för användningen av demokratiska metoder. Man kan fråga tågpassagerarna vilken vagn de vill åka i. Men det är omöjligt att fråga dem om man får dra i nödbromsen när tåget i full fart hotas av en olycka."
		- Lev Trotskij
%
"Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull."
		- Oscar Wilde
%
"Regeringar bör, liksom kalsonger, bytas lite då och då. Och av ungefär samma skäl."
		- Henrik Alexandersson
%
"Politik är ingen vetenskap; det är en konst."
		- Otto von Bismarck
%
"Politik är strider om fakta, inte om värden."
		- Anders Borg
%
"En del människor byter parti för sin övertygelses skull. Andra byter övertygelse för sitt partis skull."
		- Winston Churchill
%
"Politik börjar och slutar på gatorna."
		- Göran Greider
%
"Politik är konsten av att leta efter bråk, hitta det, ställa fel diagnos och sen oriktigt tillämpa de inkorrekta botemedlen."
		- Groucho Marx
%
"Politik är att vilja."
		- Olof Palme
%
"Politik är som kvinnor: det kan bli nödvändigt att byta partner då och då."
		- Göran Persson
%
"Jag är intresserad av politik så att jag en dag inte behöver vara intresserad av politik."
		- Ayn Rand
%
"Politik förmodas vara det näst äldsta yrket. Jag har kommit att inse att det har väldigt stora likheter med det äldsta."
		- Ronald Reagan
%
"För mig är skatt det finaste uttrycket för vad politik är."
		- Mona Sahlin
%
"�r man född till politiker behöver man inte dölja sina tankar, för man har inga."
		- Hjalmar Söderberg
%
"Politik är konsten att hindra människor från att lägga sig i vad som angår dem."
		- Paul Valéry
%
"Politik är som en kvinna. Man lägger ena benet åt vänster, det andra benet till höger och koncentrerar sig på centerpartiet."
		- okänd

"Religion är en infantil fixering vid en kosmisk nallebjörn."
		- Sigmund Freud
%
"Religion är ett ständigt umgänge mellan ett bestämt osynligt väsen och dess mänskliga anhöriga."
		- Duhm
%
"Religion är känslan av människans och den henne omgivande världens tillhörighet till en översinnlig värld, i vilken hon tänker sig de ideal förverkligade, som för henne utgör de högsta målen för mänsklig strävan."
		- Wilhelm Wundt
%
"Religionen är den totala reaktionen mot tillvaron."
		- William James
%
"Religion är den förtryckta varelsens suck, en hjärtlös världs hjärta och själlösa omständigheters själ. Den är ett folkets opium."
		- Karl Marx
    * Au all kogesmad e kaffegj�¸gen den b�¤ste.
          p�¥ svenska: Av all kokmat �¤r kaffeg�¶ken den b�¤sta.
%
    * De e fÃ?Â¥r sent Ã?Â¥ stia upp tidit nÃ?Â¥r en vagnar klockan elva.
          p�¥ svenska: Det �¤r f�¶r sent att stiga upp tidigt n�¤r man vaknar klockan elva.
%
    * De v�¸re ajn grann�¥r t�¸s �¥m hoded va au na.
          pÃ?Â¥ svenska: Det skulle varit en vacker flicka om man tog av henne huvudet.
%
    * Den medicin som passar skr�¤ddarn, kan skom�¡garn d�¸ utav.
          p�¥ svenska: Den medicin som passar skr�¤ddaren, kan skomakaren d�¶ av.
%
    * D�¸ man e sv�¥r �¥ v�¤cka.
          p�¥ svenska: En d�¶d man �¤r sv�¥r att v�¤cka.
%
    * Ed Ã?Â¥ ta bug fÃ?Â¥rr i morron kommer rakkaren Ã?Â¥ tar skinged.
          p�¥ svenska: ��t och ta buk, f�¶r i morgon kommer rackaren och tar skinnet.
%
    * En ska ente eda valium innan en gÃ?Â¥r ud.
          p�¥ svenska: Man ska inte �¤ta valium innan man g�¥r ut [och roar sig].
%
    * Etter maden m�¥ en h�¤lla si' och blunga litta i skumme.
          pÃ?Â¥ svenska: Efter maten mÃ?Â¥ste man vila sig och blunda lite i dunklet.
%
    * Go mad, m�¸ed mad, mad i r�¤ttan ti -- osse madaro.
          p�¥ svenska: God mat, mycket mat, mat i r�¤tt tid -- och s�¥ matro. (Matro = ro under m�¥ltiden + vilostund efter maten)
%
    * GÃ?Â¥sen e fÃ?Â¥r liden fÃ?Â¥r tvÃ?Â¥ men fÃ?Â¥r stor fÃ?Â¥r inn.
          p�¥ svenska: G�¥sen �¤r f�¶r liten f�¶r tv�¥ men f�¶r stor f�¶r en.
%
    * Inn skÃ?Â¥ning e barra svensk unnor Hockey-VM.
          p�¥ svenska: En sk�¥ning �¤r bara svensk under hockey-VM.
%
    * Ja k�¥mm�¥r ij�¤n, sa k�¤rringen s�¥m f�¥sstna i m�¸llevingen.
          p�¥ svenska: Jag kommer igen, sade k�¤rringen som hade fastnat i vingen p�¥ v�¤derkvarnen.
%
    * Maden e halva f�¸dan, resten e sill �¥ p�¤ror.
          p�¥ svenska: Maten �¤r halva f�¶dan; resten �¤r str�¶mming och potatis.
%
    * N�¤r ja e m�¤tt s�¥ e ja trett, �¥ n�¤r ja e sylten s�¥ gidder ja ente arbeda."
          p�¥ svenska: N�¤r jag �¤r m�¤tt s�¥ �¤r jag tr�¶tt, och n�¤r jag �¤r hungrig orkar jag inte arbeta.
%
    * Smens m�¤rr o skomagarens glytta, de g�¥r alltid barfytta.
          p�¥ svenska: Smedens m�¤rr och skomakarens barn g�¥r alltid barfota.
%
    * Ung kan sporja l�¤ngjer �¤n gammal ha varred!
          p�¥ svenska: Ung kan fr�¥ga l�¤ngre �¤n gammal har varit.