Re: MD5 message digest = ?

On Fri, 2005-02-18 at 10:17, Konstantinos Margaritis wrote:

> "με MD5" ή "σε MD5" θα έλεγα, αλλά το πρόβλημα είναι πώς μεταφράζεται
> το "message digest". Στα ελληνικά βιβλία αλγορίθμων πώς το αναφέρουν;
> Όσα έχω είναι στα Αγγλικά :-)

Το "message digest" είναι κάτι σαν "checksum", ή άθροισμα ελέγχου.
Δηλαδή για κάθε αρχείο δεδομένων σου βγάζει ένα αλφαριθμητικό
συγκεκριμένου μεγέθους το οποίο χρησιμοποιείς για να γνωρίζεις αν άλλαξε
και ένα μόνο byte από το αρχικό αρχείο. Σε αντίθεση από το checksum, το
message digest δεν σου επιτρέπει (εύκολα) να αλλάξεις το αρχείο και να
έχεις ίδια τιμή.
Το MD5 είναι ένας από τους αλγορίθμους "message digest", που βγάζει
αλφαριθμητικό 128 byte.
Γνωστό και ως "hash".

Κατά το λεξικό του TELETERM, προτείνω το "κατατεμαχισμός"
(http://www.moto-teleterm.gr/en/search_en.asp).

Trivia
Ο SHA-1 είναι δημοφιλής αλγόριθμος κατατεμαχισμού με έξοδο αλθαριθμητικό
160 byte. Μόλις πρόσφατα (πριν λίγες μέρες) έγινε μια ανακοίνωση από ένα
κινέζικο ερευνητικό κέντρο που έχει κάποια φήμη ότι κατάφεραν να
"σπάσουν" σε κάποιο βαθμό τον αλγόριθμο, και να παράγουν εύκολα δύο
κείμενα που να έχουν την ίδια τιμή κατατεμαχισμού. Το paper τους
αναμένεται να δημοσιευτεί στις επόμενες εβδομάδες.

Σίμος