Re: Well done de l10n team

Misschien een aantal bijkomende suggesties die IMHO een vereiste
zijn om via dit systeem goed werk af te leveren:

- - Nadat iemand een review heeft gedaan wordt hij als "owner" aanzien
 (toch op de pagina die hij te zien krijgt). Werkt dit via een
cookie of via IP-adres herkenning? In het eerste geval zou ik
voorstellen dat de persoon die een review gedaan heeft iets anders
te zien krijgt (bijv het pakket in een andere kleur of de tekst
"review door u reeds uitgevoerd" o.d.). In het tweede geval zou ik
durven zeggen dat dit iets minder accuraat is aangezien er nog vele
zijn, zoals ik o.a. ;-) die een tijdelijk IP-adres hebben via DHCP.

Het is een combinatie van de twee. Voor review zijn er op het ogenblik
vier mogelijkheden:

1. Owner (vertaling laste verandert door jouw)
2. Reviewed (vertaling goedgekeurd door jou)
3. Needs initial review (net veranderd, nog niet gechecked).
4. Needs reviews, has had x (na de schrijver hebben X mensen het goed
gekeurd, maar nog niet door jou).

- - Het pakket zou enkel mogen doorgestuurd worden na een review van
bijv. minimum 3 verschillende personen.

Dat is standaard, de precieze nummer kan gekozen worden. Origineel was
het vijf maar de duitse groep stelde drie voor.

- - Op de pagina zou een tekst moeten komen die zegt dat als de
reviewer vóór een bepaalde vertaling mogelijks een discussie ziet,
deze het pakket NIET mag reviewen en eerst de discussie op de
mailinglijst moet gevoerd worden. Dit zal volgens mij het grootste
probleem geven, aangezien de deiscussies niet op de website gevoerd
kunnen worden.

Is dat echt nodig? Je kan de discussie voeren en als het anders uit
komt kan je het alsnog veranderen. Dat is wat het "Fetch specific
description" voor is. De kost van de vertaling twee keer sturen is
minimaal.

- - Ik denk ook dat vertalers volgens een bepaald niveau zouden moeten
worden ingedeeld. Klinkt misschien belachelijk, maar mijn niveau als
beginneling is zeker niet van het niveau als dat van Frans, Martijn,
Bart... . Kan ook belangrijk zijn indien er een pakket nog niet
genoeg gecontroleerd is en het noodzakelijk is om deze ASAP bij bijv
de nieuwe release te voegen. In praktijk gezien zal bijv Frans zijn
 controle dan meer betrouwbaar zijn dan de mijne.

Dat heeft authenticatie nodig. Is mogelijk, indien gewenst....

Indien er met de website goede en betrouwbare systemen komen, ben ik
daar zeker voorstander van. Dit wil dan ook zeggen dat later bijv de
debconf statuspagina's en de pagina "Coordination of
debian-l10n-dutch" volledig vervangen kunnen worden door deze nieuwe
website.

Het idee is dat de Pootle server alles van de DDTS overneemt. Enige
problem is, het is nog niet geschreven...

Met vriendlijke groet,
--
Martijn van Oosterhout <kleptog@gmail.com> http://svana.org/kleptog/