Re: Katalog eller mappe?

Hej,

Jeg vil gerne lige indskyde en kommentar.

Morten Brix Pedersen <morten@wtf.dk> writes:

> Der er en ting som irriterer mig lidt. KLIDS ordliste anbefaler at man
> bruger 'katalog' for at oversætte 'directory'. Dog synes jeg selv at
> 'mappe' er et bedre og mere forståeligt valg for brugere.
>
> Grunden til at jeg ikke vil overgive mig med det samme og bruge
> 'katalog', er at de to største filmanager, Nautilus og Konqueror begge
> bruger 'mappe' istedet for 'katalog'.
>
> Så, hvordan løser vi det?

Til orientering bruger jeg mappe konsekvent i oversættelserne af
Gnome. Ellers passer det ikke med hvad f.eks. Nautilus viser.

Nogle af valgene til hvad der anbefales i ordlisten er ikke blevet
truffet ud fra beslutninger på postlisten til danskgruppen, og dette
er så et af de uheldige udfald. Jeg vil tro at de der var med til
mødet (hos Keld Simonsen i København) hvor beslutningen blev truffet,
mest har oversat kommandolinjeprogrammer hvor det ikke er et problem.

Hm, jeg tror jeg tager det op på dansk@klid.dk,

--
Ole Laursen
http://www.cs.auc.dk/~olau/