Re: FileZilla och rättigheter?

Hej.

Den 1 jan 2016 9:13 em skrev "keerik" <info@biltuning.se>:

> Har en fråga ang Filezilla.
> Vill kunna ändra rättigheter genom Filezilla, istället för i
> kommandofönstret.
> Kör en Debian 8 server genom CityCloud
> Och enda sättet jag kan ändra rättigheter på filer och kataloger är genom
> kommandofönstret och ssh.

Vilken användare är du inloggad som?
Vilka kommandon kör du? Exempel när det lyckas.
Vad ger 'ls -l' på filen/katalogen som du ändrar?

> Jag loggar in med FileZilla också med sftp - ssh men kan inte ändra
> rättigheterna ändå.

Vilken användare loggar du in med?
Vilka felmeddelanden får du då?
Vilken fil/katalog provar du på med?

> Några förslag?

Svårt att svara på, lite för lite info på vad du gör.

Kan vara att du loggar in med olika användare.

Tips är att även läsa boken "Debian Administrators Handbook". Den är fri och finns på Internet på egen hemsida. Du kan även köpa den i pappersform för att stödja författarna.

> /Kenneth

/Anders