Re: ssh -Y

On Thu, 7 Jun 2012 01:41:56 +0000 (UTC)
Nisse Bok <from_nisse.fnen@recursor.net> wrote:

> Nej... tyvärr inte. Jag skulle vilja sammanfatta det ungefär så här:
>
>   ● "ssh -X" ska undvikas (om du inte själv är ensam administratör
>     av ssh-servermaskinen)
>   ● "ssh -Y" _får inte_ användas (om du inte är enda användaren
>     av ssh-servermaskinen)

> Detta betyder t.ex. att alla med "root"-krafter på ssh-servermaskinen
> kan utföra dessa otrevligheter via din "ssh -X"-klient. Därför bör du
> aldrig ha för vana att slå på denna flaggan i onödan.
>
> Tidigare var X11Forwarding i "/etc/ssh/sshd_config" (ssh-serverns
> [...]

I mitt fall beror det på historiska skäl. För många många år sedan hade
jag problem med ssh -X och fick rådet att testa ssh -Y som löste
problemet. Jag brukar köra ssh -X men testade ssh -Y för att se om det
löste problemet den här gången också. Vilket det alltså inte gjorde.
I mitt fall spelar det ingen större roll, båda datorerna står i samma
rum. Jag har aldrig tyckt mig ha någon anledning att fundera på
skillnaden. Men det är bra att ha blivit uppmärksammad på den. För
framtida bruk.

Tack för visad uppmärksamhet.
/Janne