inget internet i linux

Hejsan. jag har ett problem med nätverket.
Internet fungerar inte i linux,
jag har en zonet router.
Jag kommer åt routerns ip adress men kommer inte ut på internet.
Jag har en windows dator som kommer ut mot nätet men linux datorn kommer bara till routern men inte längre.
Nån som har nått tips på vad det kan vara?
jag har tre datorer kopplade till routern, en winxp, en mac (os X 10,4) och en som kör dualboot linux och winxp.. internet funkar bara i windows och mac OS X inte i linux.

Stava rätt! Stava lätt! Yahoo! Mails stavkontroll tar hand om tryckfelen och mycket mer! Få den på http://se.mail.yahoo.com