ssh-tunnel och brandväggsregler

Hej

Jag skulle vilja åstadkomma följande.

Genom valfri extern maskin ssh:a till min webserver/brandvägg (debian sarge) och där komma till en viss bestämd port på det lokala interfacet, dvs komma till t.ex. 192.168.1.1:5000 där då werbservern lyssnar för ett speciellt virtual host avsnitt.

Brandväggen tillåter dock inte att externa ipnummer kopplar upp sig mot vare sig den aktuella porten eller mot 192.168.1.1.

Det är också de som är hela poängen..min tanke är att man bara ska kunna komma åt den här sidan genom en krypterad ssh tunnel. Mitt problem är (såvitt jag kan lista ut) att när man skickar en http förfrågan via en ssh tunnel så anges "sourceport" fortfarande men det externa ipnumret. Först trodde jag att när man gick via en ssh tunnel så blev den vidarebefordrat förfrågan en lokal förfrågan dvs att det skedde en omvandling på sshd men där misstog jag mig.

Frågan är således om hur jag löser detta i iptables? Kan tänka mig att man kanske kan tillåta trafik från en viss mac adress eller om man kan på något sätt omvandla trafik via ssh port 21 till tillåten trafik i övrigt.

Lite rörigt det här kanske, men hoppas någon har en bra ide.

Thomas