K700i, Bluetooth och OBEX

Hej!

Idag köpte jag en USB-dongle för att kunna föra över bilder från min nya
mobil, Sony Ericsson K700i, till min Debiandesktop.

Till min häpnad och förskräckelse är det möjligt att göra lite av varje,
men inte överföra bilder från mobilen till datorn. Ericssons kundtjänst
meddelar att de inte tänker ge något stöd till andra os än Microsofts,
och de lösningar som finns möjliggör synkronisering av kalendrar m m
genom multisync, överföring av filer dator -> mobil med hjälp av obexftp
och lite annat smått och gott, men inte överföring av bildfiler mobil ->
dator.

Problemet är att Ericssons telefoner inte verkar stödja OBEX för
hämtande av filer ifrån telefonen. Enligt uppgift skall man kunna hämta
ett antal specifika filer, t ex telecom/devinfo.txt, men inte ens det
har jag lyckats med. OBEX PUSH från telefonen till datorn fungerar inte
på så sätt att ingenting händer fastän obexserver kör och inte klagar.

Det sägs att kdebluetooth ska fungera med K700i, men då måste man ha
toknya instabila versioner av bibliotek och halva KDE installerat, så
det tycker jag inte riktigt det är värt att prova. gnome-bluetooth
verkar använda obexserver, eller får i alla fall precis samma problem.

Någon som vet något? Tacksam för hjälp, det skulle vara tråkigt att
behöva gå till affären och tjata om att få byta till en IR-dongle
istället, förmodligen utan framgång.
--
Vincent Lönngren <vincent.lonngren.759@student.lu.se>