Re: Spamassassin ineffektivt?

On 2004-10-16 08:21:13 +0000, Carl-Fredrik Enell wrote:

> Jag kör sa-learn på mina mail- och spamfiler men enligt mansidan
> börjar inte den bayesiska sökningen fungera förrän man matat in
> minst 200 av vardera "spam" och "ham" via sa-learn. På jobbet funkar
> det, där kör vi spamassassin 2.x men där kommer det väl troligen ett
> par hundra spam om dagen att mata sökningen med.

Jag använder inte spamassassins bayesiska filter, men bogofilter som
väl ska fungera typ likadant.

Det är praktiskt att fixa två lättåtkomliga knappar i mailläsaren, en
"ham"-knapp som sparar en kopia av brevet i en "ham"-folder, och en
"spam"-knapp, som raderar brevet och sparar en kopia i en
"spam"-folder. Mata löpande spamfiltret med dessa två foldrar. När du
har samlat på dig tillräckligt många (ett par hundra kanske?) av varje
sort, borde filtret vara rätt bra, och därefter räcker det att du
manuellt sorterar det som filtret sorterade fel.

Släng inte spam- och hamfoldrarna så snart du matat in dem i filtret
-- de representerar en massa jobb från din sida, som du inte vill
förlora bara för att du byter filterprogram nån gång i framtiden eller
så, eller får en korrupt databas. Det är nog okej att slänga
klassificeringar som är mer än säg nåt år gamla kanske, eftersom spam
ändrar på sig över tiden, men grundregeln är att eftersom du lagt ner
en massa tid på att klassificera grejerna är de värda att spara.

--
Karl Hasselström, kha@treskal.com
      www.treskal.com/kalle