Problem med ALSA

Hejsan!

Försöker få igång ALSA och har lyckats så pass långt att jag har:
1. Kört alsaconf som identifierar mitt ljudkort som ett Aureal Semiconductor Vortex 1 (rev 02)
  Allt verkar funka ända tills den försöker ladda modulen.
2. Laddat manuellt modulen med modprob snd_au8820
3. Kör alsaconf igen och då fungerar allt felfritt.
4. Kör alsamixer och kollar så att inte Master Switch är Off
5. Kör XMMS och kollar att ALSA är valt för output
6. Försöker spela en låt men får ett meddelande som säger:
  Please check that:
  Your soundcard is configured properly
  You have the correct output plugin selected
  No other program is blocking the soundcard

Någon som vet hur jag kollar om det är någon konflikt med annat?

Mvh Peter