Re: kernel-image-2.6.0-test2-1-386 bugg

Per Blomqvist:

> Parametrarna för att ändra upplösningen och färgdjupet fungerade dock
> ej att ändra i lilon, trotts att jag följde dokumentationen noggrant!
> Jag googlade oxå, utan att bli klokare. Jag kan nu efter lite strul
> med fbset se på fbTV i consoln.

Jag har två liknande kort (bägge Mach64, det ena är ett 3D Rage, det
andra är integrerat på en dators moderkort). 3D Rage får jag
VESA-frejmbufferten att fungera på (har jag för mig iaf, det var ett
tag sedan jag hade Linux på den maskinen), men den andra får jag inte
det att fungera, däremot får jag igång atyfb.

Jag har däremot ingen framgång med att använda fbset på atyfb, oavsett
vad jag ställer in så får jag ett skärmläge som min monitor inte tycker
om. Jag vill ha 800×600 i 256 färger (det ger lagom textskärm). Vad ger
du fbset för parametrar för att det ska fungera bra med ditt
Mach64-kort?

Det här säger kärnan om mitt kort:

  atyfb: mach64CT (ATI264CT) [0x4354 rev 0x00] 1M DRAM, 14.31818 MHz
  XTAL, 135 MHz PLL, 60 Mhz MCLK

Om jag bar försöker köra

  fbset -xres 800 -yres 600 -depth 8

så säger den att kortet har för lite minne, men 800×600 i 256 färger (8
bitar) borde ta mindre än en halv megabyte, så megabyten skärmminne
borde räcka gott.

--
\\//
Peter - http://www.softwolves.pp.se/