Re: Flera linux dist. med samma /home dir.??

RoHa <roha@telia.com> writes:

> Hej!  Jag kör flera olika linux distributioner (debian,gentoo,SUSE) mha
> dual-boot och i framtiden även i nätverk. Jag undrar om det är möjlig att
> använda samma /home dir för olika linux dist. (mount /dev/hdb3 /home) eller
> kommer det att bli strul med setup filer om distributionerna använder olika
> versioner av tex kde, sylpheed mm.  Kan /home ligga på en annan dator??  Kan
> man använda samma lösenordsfil för inloggning mm.
>
> /Robert

Inga problem. /home kan ligga på en annan dator och accessas med nfs. Man kan
använda samma lösenordsfil med hjälp av nis. Det är rätt bökigt att sätta upp
och du behöver en dator som server för att köra nfs/nis i stort sett. Att
använda samma /etc partition t.ex för flera distar för att dela lösenordsfil
är inget jag rekommenderar. Tippar på att det inte kommer funka speciellt bra.

Johbe

--
   Professor: Superstitious robot mumbo jumbo.
   Old robot: Mumbo, perhaps, jumbo, perhaps not.