Re: dpkg-strul

On Tue, Oct 22, 2002 at 06:46:39PM +0200, Peter Mathiasson wrote:
> Både Bug #105629 (http://bugs.debian.org/105629) och Bug #95926 tycks
> komma fram till samma felorsak. Har du redan testat detta?

OK, där har vi problemet, jag får ett i/o-fel när jag försöker läsa
/var/lib/dpkg/available.

Jag har provat att köra fsck, men den hittar inga fel. Om det nu inte
är något fel med mitt filsystem, innebär det att det finns en fysisk
skada på min hårddisk? Vilket verktyg ska man i så fall använda för
att leta upp skadade sektorer på hårddisken och markera de som
skadade? Om jag bara får namnet på programmet så kan jag själv läsa
hur man använder det.

För det andra, även om jag gör ovanstående så antar jag att filen i
fråga kanske inte går att rädda om den nu ligger på en skadad del av
disken. Går det att rädda debianinstallationen trots att
/var/lib/dpkg/available har gått sönder eller måste jag formatera och
installera om alltsammans?

/Pelle