Re: Vilken ADSL?

onsdagen den 9 oktober 2002 23.32 skrev Adam Huuva:
> Tjena,
>
> Kan ni säga vilken ADSL av de leverantörer som levererar över
> hela Sverige som är nåt att ha? Vilken är bäst av Telia, Telenordia,
> Tele2, Spray?, ev. annan? För användning med debian.

Jag vet inte alls vilken som är bäst, men jag måste säga att jag har bra
erfarenheter av Telenordia. Går som tåget. Telenordia använder telias
Skanova, så egentligen hänger det på dem hur det fungerar. Telenordia sköter
väl i princip endast inloggningen och debiteringen och resten går över telias
nät. Inloggningen görs via PPPoE via den normala standard pppd. Inga
fördröjningar på att få ett nytt IP. Man får det direkt om man restartar
pppd.
(Ok, jag måste erkänna att jag kompilerade om pppd för kernel PPPoE. Jag vet
inte om det gör någon skillnad)

Hastigheten är ca 60kbyte/s till mig, och ända upp till 80-100kbyte/s i andra
riktningen (hur det nu kan bli det).
Dynamiskt ip, men det löste jag med DYNDNS (gratis!) vilket fungerar bättre än
jag trodde. Så numera har jag en fast adress 'shakti.ath.cx'. (Inte i
.se-domänen, men vad kan man göra?)

Problemen jag hade i början berodde på mitt nätverkskort i datorn! När jag
bytte ut det billiga Realtek till ett 3COM-kort fungerade allt perfekt.

-- Karolina