resolv.conf resettas

Hej alla.

Kanske kan få hjälp med en liten newbiefråga. Jag måste för närvarande editera resolv.conf manuellt varje gång jag startat datorn. Varför? Var ska jag ange mina nameservers så att de blir "permanenta"?

Sen en lite knöligare fråga. Försöker få ljud i en Thinkpad med Neomagic 256AV-ljudkort. Funderade på hur jag ska börja. Jag har en egenkompilerad kernel som faktiskt fungerar numera. :) Ska jag ladda hem sourcen till ALSA och kompilera en modul för detta ljudkort, eller finns detta i några färdiga paket?
Vet inte riktigt var jag ska börja...

Mvh
//Ivar
-
Ivar Alm          ! Where does Microsoft want to drag you today? !
Umeå, Sweden      ! Do you really want to go there?              !
http://www.acc.umu.se/~octo