Re: Debian stånd @ Open Source Revolution

Peter Karlsson:
> Karl Hammar:

> Ah. Jag fick för mig att \, var ett kommatecken som inte hade
> typografiska undertoner. Men ska man inte ha ett "figure space", dvs.
> ett blanksteg som är lika brett som siffrorna när man grupperar
> tusentalen med blanksteg?
>
> (Personligen föredrar jag punkt som tusentalsseparerare.)
>
> --
> \\//
> Peter - I do not read or respond to mail with HTML attachments.

Beror på sammanhanget. I detta fall tycker jag att '\,' är ok.

Svenska språknämndens svenska skrivreglers (Liber ISBN 47-04974-X)
punkt 161 säger:

"Stora tal som skrivs med siffror delas för tydlighetens skull upp i
tresiffriga grupper räknat från höger. Grupperna skiljs åt med
mellanrum (vid ordbehandling fast mellanrum).
3 400
123 456
Att skilja grupperna åt med punkt i stället för mellanrum är mindre
lämpligt, särskilt i internationella sammanhang, där punkt ibland
används som decimaltecken. I engelskan ....
 I handskrift, där mellanrummens storlek varierar, kan det dock vara
befogat att gruppera siffror med hjälp av punkt. Man kan också i vissa
sammanhang vilja sätta ut punkt för att försvåra för någon annan att
efteråt ändra ett belopp eller liknande, t.ex. på en check."

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data           karl@kalle.csb.ki.se
Lilla Aspö 2340               0173 140 57                       Nätverk
S-742 94 Östhammar            018 260 900            Datorer/Utrustning
Sweden                       010 270 26 67        Linux/Unix konsulting