Re: Köpa AMD-moderkort med VIA-chip

On Sun, Sep 08, 2002 at 06:02:26AM +0200, Daniel Mose wrote:
> Tja!
> Jag håller på att kolla runt efter moderkort, och har
> upptäckt att vill man köpa ett AMD-kort med PC133 SDRAM,
> så får man dras med just VIA-chip.
>
> Jag vill gärna ha nåt som funkar ihop med 2.4-kärnan, och
> det händer nästan varje vecka att nån stackare postar en
> Bugg-rapport till Linux-kernel-listan och får till svar typ
> att:
> Jo vi vet att det är bekymmer med VIA ihop med AMD, +
> linux 2.4.x, men inte vad vi ska göra åt det...
> (Problemet är tydligen att VIA ibland inte kan läsa klockan.
> [...]

Det här var intressant. Jag har faktiskt upplevt problem. Har ett
ASUS A7V-E KT133 med en Athlon 800 som jag kör på 880 MHz.

Oftast rullar systemet utan problem (Linux 2.4.18-k7) men ibland
när jag bootar om från windows och maskinen har kört ett tag så
tycker jag mig uppleva att det går långsamt vid uppstarten.
Stänger man av eller gör hårdvaru-reset så är det återigen snabbt
och fint när den startar upp. Jag har trott att det var
inbillning men det kanske är ett känt problem...

/Thomas