Re: Svenska språknämnden och datorer (Var: Lokalisering och tidsformat)

Quoting David Westlund <daw@wlug.westbo.se> [07 Sep-01 07:50]:
> Jag håller med i allt, bortsett från att : ska användas. Orsaken är att
> . antagligen används i alla andra översättningar, och det blir snyggare
> och mindre rörigt om översättningarna är likadana genom hela systemet.
> För mig känns det dessutom mer naturligt med punkt än med kolon. Har
> bara sett semikolon i datorsammanhang.

Att många (?) föredrar : tror jag beror på att i princip alla
digitalklockor (ur, väckarklockor, microvågsugnklockor, ...)
använder kolon, och eftersom man ser det varje dag så är det naturligt
att tycka att det är mer rätt. Personer som använder punkt mer än
kolon (eller följer skrivregler) tycker givetvis att det är mer rätt :)

Hmm.. detta börjar påminna mig om några gamla rätt/fel föreläsningar jag fått,
att individen alltid har rätt utifrån sitt eget perspektiv...

--
Stefan