Re: Lokalisering och tidsformat

Jonas Steverud wrote:
Niklas Hoglund <niklas.hoglund@telia.com> writes:
Jag har kollat lite på lokalisering på senaste tiden, och märkte att
date +"%x %X" ger datumformatet som "2001-09-03 20.00.25".  Jag brukar
alltid skriva tider som "20:00:25".  Har jag eller Debian rätt?
Vad tycker ni?

Debian har rätt. Enligt "Svenska skrivregler" som ges ut av Svenska
språknämnden skall man inte använda kolon i uttryck som "20:00:25"
utan man skall använda punkt, precis som Debian gör.

Där ser man. Och i löpande text, visst. Men för övrigt jag håller med Niklas. Det finns ingen annan svensk standard som använder kolon? Det fina med standarder är ju att det finns så många att välja på.

*googlar*

<URL:http://www.its.se/its/datum-m-m/datum.htm>
>Den svenska standarden SS-ISO 8601, Dataelement och datautväxling -
>Skrivsätt för datum och tid, är identisk med den europeiska standarden,
>EN 28601, och den internationella standarden:
>ISO 8601, Data elements and interchange formats - Information
>interchange - Representation of dates and times.

ISO 8601 använder kolon (när den använder skiljetecken). Man kan läsa mer om detta på <URL:http://www.cl.cam.ac.uk/~mgk25/iso-time.html>.

Jag skulle vilja hävda att en SS-standard är mer relevant än en skrift från Svenska språknämnden när det gäller grejor en dator spottar ur sig.

/Martin Bergström