Menu GRUB-a

Kłaniam się.
Na jednym komputerze jest zainstalowane Win2k, potem instalacja Debiana 6.0 (CD1 + serwer lustrzany), zaproponował instalację GRUB-a w MBR pokazując, że 'widzi' Win2k, akceptacja, dobre menu - wszystko działa.
Teraz drugi komputer, z zainstalowanym XP. Identyczna instalacja, ten sam krążek + serwer. Ta sama propozycja dla GRUB-a, też pokazuje, że wykrył XP, akceptacja - w menu tylko Debian.
Odstęp między instalacjami rzędu 2 tygodni (coś spieprzyli na serwerze??)
Powtórzyłem instalację wybierając tryb graficzny (poprzednio tekstowy; może śmieszne, ale w przeszłości miałem 'kwiatki', że instalacja dawnych wersji 'zawieszała się' w jednym z trybów) - to samo.

Pytania:

1. Czy może ktoś miał tego typu problem i zna dobry środek zaradczy, a jeszcze lepiej - podejrzewa źródło problemu?

2. Na 'dobrym' komputerze mam w /boot/grub/grub.conf fragment:

### BEGIN /etc/grub.d/30_os-prober ###
menuentry "Microsoft Windows 2000 Professional (on /dev/sda1)" {
    insmod part_msdos
    insmod ntfs
    set root='(hd0,msdos1)'
    search --no-floppy --fs-uuid --set 32983daa983d6d8b
    drivemap -s (hd0) ${root}
    chainloader +1
}

Na drugim sekcja '### BEGIN /etc/grub.d/30_os-prober ###' jest pusta.
Może po prostu skopiować ten fragment na drugi komputer, oczywiście dopasowując partycję?
Czy jeszcze coś trzeba dopasować?
Wiem, że zostanie to zamazane przy następnym 'update-grub', ale do diabła z tym.

3. Może działać np. w/g propozycji (w skrócie: stworzenie własnego menu)
http://sourceforge.net/apps/mediawiki/bootinfoscript/index.php?title=Boot_Problems:Custom_Menu

4. Dlaczego tak strasznie zabagniono GRUB-a? (Wystarczy spojrzeć na /boot/grub i /etc/grub.d)

Z góry dziękuję za wszystkie uwagi.
Pozdrawiam,
L. Pańkowski