Re: Centralne zarządzanie użytkownikami - nowy system

Jak doniosły WSI, dnia Tue, 16 Jan 2007 23:48:34 +0100
Jarek Buczyński <jaro80@gmail.com> napisał(a):

> Witam

> Ok. Twoje rozwiązanie wygląda ciekawie i wygląda tez że ma więcej
> zalet niż wad :)
>
> Na początek chciałbym zrobić ftp (vsftpd) z uwierzytelnianiem. Jak na
> razie mam zainstalowane LDAPServer, LDAPClient oraz VSFTPD. I co
> dalej? :) Obecnie na ftp można zalogować się używając loginu i hasła
> z linuksa, użytkownicy mają dostęp tylko do swoich katalogów domowy -
> to jest zrobione.
>
> Jak dodać kolejnych użytkowników i połączyć z autoryzacją ftp +
> dostęp tylko do pewnych katalogów a nie całego roota?

> [...]
Witam,

po pierwsze:
- nie mam FTP'a

po drugie:
- nie bardzo rozumiem sens ftp'a, hasła w ftp'ie i tak
latają gołym text'em - chyba, że chcesz go skerberyzować

po trzecie:
- niezależnie od powyższych postaram ci się jakoś pomóc:

Przed tobą jest parę etapów wdrożenia:
1. Musisz sobie wyedytować plik /etc/openldap/slapd.conf (proponuję bdb
jako DBM - jest zoptymalizowany pod berkleyDB )
2. ACL-i na razie nie ruszaj
3. utwórz sobie plik ldif ze strukturą i dodaj
go do katalogu
4. Skonfiguruj sobie własne CA - nie zapominając o zrobieniu hasha do
certfikatu CA - jak o tym zapomnisz to ci się bedzie wywalał ldap po
ssl'u
5. skonfiguruj sobie NSS (pliki /etc/nsswitch.conf, /etc/pam.d/common-*,
/etc/ldap i /etc/ldap.secret

jak NSS zacznie ci działać (czyli bedziesz się mógł zalogować z user'a
ldap'owego, "id" będzie zwracalo ci poprawne wartości, getent passwd
getent groups bedzie pokazywało odpowiednie wpisy w ldap'ie
to się odezwij i bedziemy działać dalej.

co do dobrych tutoriali na sieci:
1. "Samba-3 by Example" - na www.samba.org,
2. smbldap-howto - na
(http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=166108
3. Postfix + ldap na
http://alinux.washcoll.edu/docs/plc/postfix-courier-howto.html
4. Wash and go -
http://www.tom.sfc.keio.ac.jp/%7Etorry/ldap/ldap_en.html

W każdym razie jak już bedziesz miał NSS'a to możesz zrobić wszystko co
chcesz "udając" że korzystasz z lokalnych kont.

Pozdr
sm0q