passwd ze skryptu

Wiem że tu są fachowcy którym nie jestem godzien butów czyścić ale:

Chciałbym stworzyć sobie skrypcik w którym parametry podawane to
nazwa_użytkownika i hasło_tego użytkownika, skrypcik tworzy użytkownika
i przyznaje mu hasło. Jeśli chodzi o dodawanie użytkownika to nie ma problemu można wskazać home directory itp. informacje. Problem w tym, że passwd nie posiada możliwości podawania hasła jako parametru (przynajmniej man passwd nic o tym nie wspomina). Chciałbym też, aby użytkownik mógł innym skryptem zmienić sobie hasło podając je jako parametr. Chcę aby ten drugi skrypcik był wywoływany z poziomu PHP,
bo użytkownicy mają mieć możliwość zmiany hasła przez WWW

Pisanie skryptu, którey edytuje bezpośrednio (jako plik tekstowy)
pliki /etc/passwd lub /etc/shadow, nie bardzo mi się podoba.
W ekstremalnym przypadku może dojść do uszkodzenia tych plików i wtedy nikt się nie zaloguje (generalnie będą duże problemy).

Jest jakieś rozwiązanie tego gwoździka (tzn. "komenda użytkownik hasło" ustawia "hasło" dla "użytkownik") ??

--
Tomasz bakiera