Re: Opstarten vanaf usb

Op 15-02-15 om 19:54 schreef Geert Stappers:

> Wat er waarschijnlijk gebeurd:
> * BootROM begint met zijn eerste boot device, de USB stick
> * Op de USB-stick wordt gekeken, de LED knippert.
> * Op de USB-stick blijkt _niet_ de juiste boot software voor de Toshiba te staan
> * BootROM gaat verder met volgend boot device.

> Mijn inschatting is dat de Toshiba  "UEFI" wil booten
> en de USB-stick is "BIOS".
>
> Ik zie twee mogelijkheden:
> * Tegen de Toshiba zeggen dat ie "legacy boot" (BIOS) moet doen.

In veel gevallen is het mogelijk om beide te kunnen booten, dus zowel
UEFI als "legacy bios". CSM heet dat in een UEFI bios.

Soms is er ook nog sprake van een volgorde, dus eerst CSM en dan UEFI
proberen of omgekeerd.

> * Een andere USB-stick maken waar "UEFI" boot informatie op staat.

Alleen UEFI is waarschijnlijk niet genoeg. Computers die geleverd worden
met Windows 8 daar staat ook "secure boot" aan, anders mogen ze het
Windows logo niet dragen.

Als "secure boot" aan staat, dan zal de computer niet willen booten van
een medium waarop geen digitale handtekening van Microsoft staat.
Knoppix zal dat niet hebben denk ik.

Als "secure boot" aan staat, zal wellicht CSM ook niet aan kunnen. Soms
moet je eerst "secure boot" uitzetten en dan rebooten, voordat de CSM
opties in het BIOS tevoorschijn komen.

Een optie is om "secure boot" uit te zetten in het bios, maar dan zal
Windows 8 niet meer willen opstarten tot je secure boot weer aanzet.
Wisselen is dus lastig, je zult steeds het bios moeten wijzigen als je
wilt booten vanaf een CD/DVD/USB-stick.

Windows 8 kan worden geinstalleerd met "secure boot" uit, maar als het
geinstalleerd is met "secure boot" aan, dan kan dat later niet meer
worden gewijzigd heb ik begrepen. Misschien zijn er hacks.

Opnieuw installeren met "secure boot" uitgeschakeld is wellicht een
optie, maar ik ben bang dat je geen installatie-medium geleverd hebt
gekregen, dan lijkt me opnieuw installeren lastig.

Eigenlijk komt het erop neer dat als je Windows 8 met secure boot hebt,
je niet meer op een normale manier kunt booten vanaf een medium, tenzij
dit medium een digitale handtekening van Microsoft heeft. Er zijn
overigens een paar Linux distro's die zo'n handtekening hebben: Ubuntu,
Fedora, en Suse.

Misschien heb je hier nog iets aan:
https://askleo.com/how_do_i_boot_from_cddvdusb_in_windows_8/