Re: Geen toegangsrechten

Karel Lucas schreef:

> Hallo allemaal,
>
> Als gewone gebruiker krijg ik geen toegang tot mappen waarvan ik
> groepslid ben.  Voorbeeld: map muziek op mijn server heeft uid 0,
> en gid 1006 (groep muziek), en ik ben lid van die groep. Ook de
> uid's en gid's van alle gebruikers komen overeen, zowel op de
> server, als op de clients.  Alle toegangsrechten drwxrwx---.
> Toch kan ik niet in die map komen.  Weet iemand wat hier aan de
> hand is?  Met vriendelijke groet,   Karel.

Waarschijnlijk klopt wat Mattijs schrijft, maar er zijn nog meer punten
waar je op moet letten bij het delen van directories. Bedenk dat je
waarschijnlijk wilt dat anderen jouw bestanden kunnen wijzigen/wissen.

Misschien heb je iets aan het volgende:

Ik wijzig de umask in 0002, en doe dat bijvoorbeeld in het bestand
~/.gnomerc voor desktopusers. Verder geef ik elke user zijn eigen groep
(dat is geloof ik default al zo). Beter is wellicht om pam.umask te
gebruiken om de umask te wijzigen. Voordeel is dat bestanden default
schrijfbaar zijn door de groep en niet alleen door de user.

Ik stel een SGID in met iets als "umask 2775 /path/directory". Dat zorgt
ervoor dat als je een nieuwe directory maakt de groep wordt ge-erft van
de hoger gelegen directory.

Je merkt het, het is niet eenvoudig. En ik ken geen website die het
duidelijk uitlegt.

Een partitie zonder rechten (b.v. fat32) is ook een optie. Samba kan ook.

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.

--
http://www.vandervlis.nl/