Re: portàtil linux

Hola:

Crec que una de les claus ha de ser la senzillesa de la proposta. Per exemple:

- Que aparegui desglossat als pressupostos i a les factures què correspon a suport físic (maquinari) i què correspon a suport lògic (programari).
- Que es pugui rebutjar adquirir una de les dues coses quan es compra l'altra.

No veig el problema en voler aplicar la mateixa mesura al procés de compra de qualsevol aparell. Qui repara un aparell, distingeix entre mà d'obra i material. Comprant discos hem vist desglossats el preu del disc, el canon digital i l'IVA. Perquè quan comprem un ordinador no podem veure desglossat el que correspon a maquinari i el que correspon a programari?

Responent a l'exemple que fas servir, crec que Apple es podria adaptar a una norma d'aquest tipus, des d'un punt de vista tècnic o comptable, igual o millor que qualsevol altre empresa. Estic segur que ja saben quant els hi costa a ells el programari i el maquinari d'un Mac Book Pro, o d'un Ipad, o d'un Iphone, i que han fet passis de diapositives d'aquests temes a més d'una reunió. Una altra cosa és que vulguin que es vegi reflectit el preu desglossat d'ambdues coses als pressupostos i les factures per als seus clients, però no crec que el que vulguin Apple, Microsoft o qualsevol altra empresa hagi de servir per a dictar la norma del tracte que hem de rebre els ciutadans.

Crec també que la implantació d'un sistema d'aquest tipus donaria més transparència a la relació entre els fabricants d'ordinadors i els fabricants del programari que s'ha implantat fins a esdevenir un monopoli, com és el cas del Windows de Microsoft als portàtils, ja que podria posar al descobert les relacions que, per exemple, una empresa com Microsoft té amb cadascun d'ells.

Si la possibilitat d'una norma d'aquest tipus es veies des de les institucions europees com una defensa de la competència, del lliure mercat i dels drets dels consumidors i dels ciutadans, tot a l'hora, crec que es faria més fàcil la seva acceptació.

Què creus que es pot fer des de la FSFE amb aquest tema, Pere?
Com puc col·laborar?

Salut

Vicen

El mié, 12-12-2012 a las 12:12 +0000, gotrunks@gmail.com escribió:
2012/12/12 Pere Nubiola Radigales <pere@nubiola.cat>

> Fa uns anys amb vaig presentar una queixa al defensor del consumidor de la
> Generalitat i em van contestar que era un assumpte Europeu i que els no hi
> tenien competència  Potser hi hauria que pujar la queixa a la FSFE (FSF
> Europa), ja que disposen d'un potent loby davant la comunitat.

La idea no es dolenta, pero complicada. I entenc que si aquesta mesura
s'apliques a ordinadors tambe s'hauria d'aplicar a routers, telefons,
tablets, mp3, gps, televisors, automobils, rellotges i qualsevol cosa
que porti programari privatiu per defecte. No m'imagino com una
empresa com, per exemple, Apple, es podria adaptar a aixo.

Salut,
--
Pere