Muntant una Kubuntu

Aquest cap de setmana he muntat la meva primera Kubuntu.
M'ha costa 36 hores, no està mal.
La meva filla gran envejosa de sa germana i de mi volia que
l'instaŀlesim un linux al seu ordinador i varem pensar que la kubuntu
era lo mes adequat per ella.(no es cap geni de la informàtica).
Donat que no tinc ganes d'engreixar mes els comptes de la SGAE en
comptes de comprar un CD per torrar vaig decidir muntar un llapis usb.
Utilitzant el syslinux.
Per la preparació del llapis vaig seguir les normes clares Debian:
      http://www.debian.org/releases/stable/amd64/ch04s03.html.ca#usb-copy-flexible.
Per fer la partició del llapis vaig usar el parted, eina molt flexible i fàcil.
Le segona part consistia amb baixar-se la iso de la instaŀlació i
manipular-la perquè arranques amb el llapis.
Passes:
1. Muntar el llapis
2. Descarregar la iso sobre el llapiz:
        wget -P /media/disk/
http://ftp.caliu.cat/pub/distribucions/ubuntu/releases/8.10/ubuntu-8.10-desktop-amd64.iso
3. Muntar la iso sobre un directori:
        mount -o loop /media/disk/kubuntu-8.10-desktop-amd64.iso /media/iso:
4. Copiar els directoris de la iso isolinux , install i casper a sobre
del llapis.
5. Canviar el nom del directori isolinux com a syslinux.
6  Canviar el nom del fitxer syslinux/isolinux.cfg com syslinux/syslinux.cfg
7  Modificar les entrades del fitxer syslinux/text per elein¡minar les
referecies a cdrom:
    append  file=/cdrom/preseed/kubuntu.seed boot=casper
initrd=/casper/initrd.gz quiet splash --
queda com:
    append  file=preseed/kubuntu.seed boot=casper
initrd=/casper/initrd.gz quiet splash --

    append  file=/cdrom/preseed/kubuntu.seed boot=casper only-ubiquity
initrd=/casper/initrd.gz quiet splash --
queda com:
    append  file=preseed/kubuntu.seed boot=casper only-ubiquity
initrd=/casper/initrd.gz quiet splash --

I teòricament nomes cal desmuntar els dos directoris i començar a fer
la instaŀlació.
Peró aquí començant els problemes.
El menú inicial surt correctament, peró cada vegada que intentava
arrancar el Kubuntu o fer una instŀlació em sortia un error busybox i
el promt de initramfs.
Després de molt googlejar i de barallar-me amb el initramfs vaig
descobrir per casualitat que el llapis estava en el disk sdb o en el
sdc, per lo que lo que calia era montar-lo de forma que el syslinux
trobes els directoris.
Pases:
 Un cop arribes al initramfs descobrir a quin disc está el llapis.
Desendolles el llapis, el trones a endollar i et dur un missatge del
udev on indica a quin disk està.
 montar el llapis:
   mount /dev/sdc1 /tmp (suposant que el sdc sigui el disk del llapis)
 crear un link per sofware en el directori casper
   ln -s /tmp/casper casper
i continuar amb la arracada o la instaŀlació:
   exit

Nota: El teclat del initramfs es el angles per lo que en els teclats
espanyols trobarem la barra inclinada en el guió i el guió en el
apostrofe. Per els francesos no conec els azerty.

Vaig tenir la sort de que el asus sobre el que feia l'instaŀlació
tenia una divisió del disk de les que es feien abans es a dir:
partició petita (6MB) vfat
partició de 55GB ntfs per el vista
partició de 49GB ntfs com a unitat de dades del vista
i que aquesta última estigués buida. Com per prudència informàtica no
em volia carregar el windows (son molts anys de errors), amb vaig
carregar aquesta última partició deixant-la com a espai lliure.

Vaig arrencar el Kubuntu , i en el desktop del KDE hi havia una icona
INSTALL que vaig premar.
La primera sorpresa es que en la  repartició del disk kubuntu no
comprova si hi ha espai lliure he intenta re-particionar la partició
windows,
repartint al 50% el espai d'aquesta partició, per lo que vaig fer les
particions manualment, 2 GB per el swap (doble de la memòria ram) i la
resta una ext3.  Encara que alguns tenen dubtes, donat la gran
quantitat de ram de la que disposem actualment del us de swap, ja que
tenir en compte que per un portàtil es molt útil a la hora de fer un
suspens. (Si no vaig errat el contingut de la ram i dels registres es
guarda a la swap). La resta de la instaŀlació sense problemes
aparents.

Peró a l'hora de re-arrancar em trobo que en el GRUB no paraeix la
Ubuntu. Dos problemes
  1. Les particons asignades eran llogiques i no primaries.
  2.  en el boot no hi havia cap vmlinuz
La solució va passar per refer les particions utilitzant el parted i
marcant-les com a primàries ( en poden haver 4), tornar a instaŀlar el
kubuntu i abans de fer la rearrancada , copiar el vmlinuz del llapis
al boot de la nova partició, reanomenant-lo a la versió corresponent
segons el initrd. Peró aixó no va fer que el grub es carregues
correctament a pesar de passar el update-grub un altre cop. Hi habien
dos posibles solucions. La primera i mes sencille era modificar el
menu.lst manualment, peró a l'hora de fer el update-grub es carrregave
les modificacions.
La segona es entrar en el grub en mode comande i fer el boot
manualment, lo que no es complicat si com es en el meu cas disposes
d'altres ordinadors amb grup. Només hi ha que executar les mateixes
comandes canviant les referencies, lo que no es complicat perquè el
grub te autocompletació.
Arranques i oli amb un llum. Lo primer que fa la Kubuntu es demanar si
vols actualitzar-te a la 9.04, lo que vaig acceptar, s'actualitza i
ara si et posa el menú grub correcte.
El ultim problema greu el vaig tenir amb la wifi, que es una atheros.
No aconseguia que funcionés. Excepte baixar-me el driver privat de la
madwifi i re-compilar-lo ho vaig fer tot. El google va anar a tota
maquina. Vaig baixar el module-assistant i no ho vaig aconseguir. Me'n
vaig anar a dormir i l'endemà mi vaig tornar a posar sense aconseguir
resultats. Cansat vaig arrancar el windows per verificar que encara
funcionava i sorpresa la wifi no arrancaba. Vaig descobrir que
accidentalment havia tocat el boto lateral per apagar-la. Re-arrancant
la Kubuntu, el driver ath5k funciona de meravella. El netmananger amb
donava problemes. Constantment estava demanant la clau de pas de la
wifi. Seguin les ultimes converses que hem tingut sobre el tema   me'l
vaig carregar i vaig instaŀlar wicd i realment es molt mes còmode,
encara que no es tan elegant en la barra d'eines.
De cara a que la meva filla pogués accedir de forme senzilla a les
dades del windows vaig muntar la partició ntfs en el fstab ,
asignant-lo al seu usuari:
Per averiguar la UUID nomes cal fer un:
ls -lF /dev/disk/by-uuid
Encara que no es una UUID el numero l'dentifica correctament
En el fstab afegir linia
UUID=numero-identificador-partició-windows /mnt/windows ntfs
rw,utf8,uid=nom-usuari-kubuntu

I en el home del usuari de la kubuntu un link fins a la carpetad'usuari windows
ln -s /mnt/windows/Users/usuari-windows

la veritat es que a l'hora de instaŀlar prefereixo una debian, pero de
cada a usuaris normals un cop instaŀlada la kubuntu semble mes
sencille. Com a curiositat Kubuntu porta el Firefox, que no instaŀla
automàticament en comtes del Iceweasel.

Pere Nubiola Radigales
Telf: +34 656316974
e-mail: pere.nubiola@gmail.com
           pnubiola@fsfe.org
           pere@nubiola.cat

Abans de imprimir aquest correu pensa si et cal fer-ho. El
medi-ambient es cosa de tots