Re: [diacritice] Re: șț - propunere de tranziţie

On 25/09/06, Mişu Moldovan <dumol@gnome.ro> wrote:
Eddy Petrişor wrote:
> [ lista diacritice@googlegroups.com a fost adăugată în CC ]
[snip]

> Eu am început să cred că ar fi timpul ca tot ceeea ce traducem pentru
> aplicaţii free software (excepţie agenţii de mail - evolution,
> thunderbird, etc - , procesoarele de text şi toate chestiile care au
> şanse să vehiculeze date cu alte sisteme de operare) cu diacriticele
> corecte.
[snip]

Din păcate există o mare problemă: lipsa unor fonturi cu ș şi ț
disponibile în distribuţiile de Linux, BSD şi prin alte OS-uri ce
folosesc aplicaţii free software.

Situaţia prezentă:
  * distribuţiile avangardiste de Linux (mă gândesc aici la Ubuntu /
OpenSUSE / FedoraCore şi altele asemenea) *cred că* au fonturile DejaVu
instalate implicit, deci sunt OK

Am sa încerc să văd ce este nevoie să fac DejaVu fontul implicit
pentru limba română în Debian.

  * distribuţiile mai conservatoare de Linux şi cele de BSD nu au
fonturile DejaVu instalate implicit, dar le au disponibile în cd-urile
de instalare / repositories / ports ceea ce uşurează instalarea lor

BSD, înţeleg, dar care sunt distribuţiile conservatoare? Cât de
folosite sunt ele de români în limba română?

  * alte sisteme de operare ce utilizează aplicaţii free software
(inclusiv Windows) necesită instalarea manuală a unor fonturi cu
diacritice româneşti corecte. DejaVu de regulă este OK, cred că toate
OS-urile decente suportă fonturi TrueType sau în cel mai rău caz pot
importa fonturi TrueType (mă gândesc aici la situaţii mai deosebite
precum distribuţia OpenZaurus cu Opie/Qtopia)

Asta e bine, există căi de ieşire alternative; din nou, cât de
folosite sunt ele în limba română, sau cu alte cuvinte, cât este de
mare şansa să fie nevoie pe aceste sisteme de fonturile corecte.

  * probleme insolvabile ar fi doar în sistemele de operare ce nu
suportă UTF-8 (cei ce folosesc de exemplu gaim in Windows 9x).

Asta e cam naşpa...

Părerea mea este că e un pic cam devreme pentru această schimbare, aş
aştepta şi trecerea la Windows Vista, care implementează noul standard
de tastatură şi vine implicit cu fonturi OK din acest punct de vedere.

Dar asta nu ar rezolva nici una dintre celelalte probleme (de aici
trag concluzia că marea problemă, după parerea ta este
compatibilitatea, lucru care nu este o problemă dacă folosim
diacriticele corecte doar pentru aplicaţiile care ştim sigur că
rulează doar pe platforme cu suport, sau care au doar mici probleme -
trebuie selectat fontul).

Am dreptate?