Re: [lists.debian.nl] Debian geld in Nederland

On Tue, 29 Mar 2005, Joost van Baal wrote:

> <snip>

> Anne Bezemer ( http://www.dddi.nl/ ) beheert nog steeds een potje.  Hij
> heeft geen stichting of iets dergelijks, en donaties via hem zijn dus
> ook niet aftrekbaar.
>
> Ik denk eigenlijk dat we voorlopig wel genoeg hebben aan Anne's potje.
> (Maar misschien dat Anne daar zelf anders over denkt.)

Ik heb er geen probleem mee om "het" potje te blijven beheren; dat kost mij
zowiezo nauwelijks werk. Elke cent aan donaties bij verkopen van DDDI wordt
automatisch geadministreerd, en het komt officieel op onze balans te staan als
schuld aan de Debian-gemeenschap. Zelfs als er iets zou gebeuren met zowel m'n
broer als mijzelf (=de twee vennoten van de VoF), hoort het netjes op de goede
plaats terecht te komen.

Als je toch een stichting zou willen oprichten, moet je bedenken dat die dan
moet worden ingeschreven bij de KvK, en dat kost ca. EUR 25,- per jaar. De
donaties die DDDI jaarlijks binnen krijgt, zijn slechts ongeveer 3 of 4 keer
dat bedrag. Oprichting moet via de notaris, dat kost[1] tenminste EUR 350,-.
Als je dan ook nog giften aftrekbaar wilt maken voor de inkomstenbelasting,
moet je je bij de Belastingdienst registreren als "goed doel" en aan bepaalde
voorwaarden voldoen (niet online te vinden); het zou me niet verbazen als
daarvoor jaarlijks controle vereist is door een externe accountant. Kortom:
ik heb het idee dat een aparte stichting relatief veel (financiele) overhead
met zich mee zou brengen, waar we momenteel totaal geen last van hebben.

Maar misschien zie ik dat helemaal verkeerd en is er elders nog een stroom
donaties die de mijne verwaarloosbaar maakt en allerlei grote uitgaven
rechtvaardigt... ;)

Groeten,
  Anne Bezemer

[1] http://www.degoedkoopstenotaris.nl/