Sunucu Hakkında soru sormak isteyenlere

Merhabalar,

Bir süredir gerek üye olduğum diğer bir kaç listeye gerek LKD
listelerine sürekli sunucular ile ilgili sorular geliyor ki gelmesi
gereken en uygun yerlerden de birisinin burası olduğuna inanıyorum.

Fakat şöyle bir olay ki; sunucu dediğiniz şey yalnız oyun oynanan bir
masaüstü bilgisayar ya da bir dizüstü bilgisayar kadar basit değil,
duruma göre bir makine / makineler ya da cluster olarak tabir ettiğimiz
makineler dizisidir ve bir şeyin sunucu olabilmesi sadece bir hizmeti ya
da birden fazla hizmet karmaşık olarak belirlenen ağlara sunması
gerekmektedir. İş böyle olunca da haliyle sunucu ne olsun sorusuna
verilen her cevap farazi olacaktır.

Bu sebeplerden ötürü; "Ya hoca biz sörvır kurcaz nolsun?", "Bizim
sörvırda hangi distroyu kullanak?", "Sörvır donanımı nolsun?", "Sörvır
nasıl yönetilir nası öğrencem?" gibi sorularınızdan önce;

1 - Eğer sistem yöneticisi olmak istiyorsanız; sunucular üzerinde neler
yapabileceğinizi bilmeniz, hayal edebilmeniz gerekmektedir. Öncelikle
bunu öğreniniz, ikinci adıma geçiniz.

2 - Eğer bir proje ya da sistem hayata geçirecekseniz; öncelikle proje
detaylarını talepleri belirleyiniz buna istinaden yapmak istediğiniz iş
için neler gerekli olduğunun tespitini yapınız, buna göre ilgili
dökümantasyon ve makaleleri okuyunuz. Bu bilgilere haiz olduktan sonra
fikir amaçlı bu soruları sorunuz.

Bu iki önemli adımı atladığınız takdirde insanlar ne sizin sorununuzu ya
da düşüncenizi anlayabilir ne de size yardımcı olabilir.

Bu adımları tamam ise soru sorarken;

Şu şu şu işleri yapan bir proje/iş yapacağım (öğrenmek için kuracağım),
şu şu şu şekilde yapmayı şu nedenlerden dolayı düşünüyorum, bana okumuş
olduğum şu dökümanlar böyle düşündürdü

ya da

Şöyle şöyle bir iş yapmak istiyorum, onu yaparken bunu bunu bunu da
yapamalıyım, bunun hakkında döküman bulamadım neler yapabilirim, işe
nereden başlayabilirim (olabilirse daha iyisi: bu kadar bütçem var).

gibi sorular sormanız gerektiğini düşünmekteyim.

Daha önceden de söylemiş olduğum gibi siz tüm parametreleri vermediğiniz
sürece aldığınız her cevap menfi olacaktır. Siz doğru sormazsanız kimse
de kalkıp size doğru cevap vermez. Şayet kişisel kanaatim soru sormaya
üşenip doğru cevapları bekleyen, yardım almak isteyip
anlamakta/araştırmamakta direnen kişilerin kafasına balyozla inmektir.

Bahsetmiş o olduğum bu sözler sözden ibaret değil bizzat günlük iş
hayatında da uyguladığım şeylerdir.

Misalen; benden yardım almak isteyen fakat problemini tam açıklamamakta
direnen müşterilere; "Sorun var demek bir yardım isteme / çözüm arama
değildir. Bana yaşamış olduğunuz problemi tam anlamıyla anlatmazsanız
size yardımcı olamam", çözümleri dinleyip uygulamaya üşenen/ sen yapı
ver canım diyen müşterilerime; "Yardım almak istiyorsanız dinlemek ve
uygulamak zorundasınız aksi takdirde size başka türlü yardımcı olamam"
en sık kullanıdığım tümce çervesidir, genişler, daralır, uygun dile
getirilir vs.

Yardım almak istiyorsanız açıklamak, şekillice, tüm parametreleri ile
tam sormak ve okuyup, anlayıp değerlendirmek zorundasınız. İnanmadığınız
aklınza yatmayan yerlerde araştırmak/yeniden şekillice sormak zorundasınız.

Düşünün ki ben müşterim olan kişiye bu şekilde cevap verip doğru şeyleri
almaktan sıkılıyor aynı insana yardım etmede bir süre sonra performans
kaybı yaşıyor isem Internet gibi sanal ve zorunluluk olmayan bir ortam
da sizi kim umursar ya da kim size yardımcı olmak için uğraşır? Ben bu
tarz mailleri sadece siliyorum, sonra da silinmişler klasörünü
doldurduğu için orayı da boşaltıyorum.

Bu konu hakkında geçtiğimiz haftalarda Kerem Can Karakaş'ın vermiş
olduğu bir cevapta [1] çok kısa ve öz bir cevabı özellikle çok beğeniyorum.

[1]
http://people.debian.org/~terpstra/message/20080111.140947.74349fc7.da.html
[2] http://tr.wikipedia.org/wiki/Sunucu_%28bili%C5%9Fim%29
[3]