Re: wsdl uzantılı web uygulamalarını kullanma

* Deniz Bahadir Gur [2006-08-24 14:22:32+0300]
> iste bu wsdl dosyalarini kullanarak web servis istemcinizi
> yazmaniz(programlamaniz) gerekiyor. daha sonra, yazadiginiz bu istemci
> uygulamasindan gelen bilgileri istedigini sekilde kullanabilirsiniz.
> ornegin herhangi bir web sayfasinda gosterebilir, yada bir masa ustu
> uygulamasinda kullanabilirisniz. bunun icin .Net, Java yada PHP gibi
> diller kullanabilirsiniz.

SOAP vb. "buzzword"lerin çok aşinası değilim, ama bu Web hizmetlerini
kullanan (muhtemelen .Net tabanlı) istemci uygulamalar ilgili kurumlarda
zaten olmalı, öyle değil mi?  Eğer .Net kaynak kodları mevcutsa Linux
üzerinde Mono'yla birşeyler yapılabilir galiba (Wine vesaire ile emülasyona
girmeden).  C#'ı pek bilmiyorum ama aşağıdaki belgeden yararlanarak çok
basit birkaç deneme yaptım:

    http://www.mono-project.com/Web_Services

'mono-cs' paketinde wsdl adında bir uygulama var: "Mono's Web Service Proxy
Generator", ayrıntılar için wsdl(1).  Bununla meselâ ilgili servis için
vekil sınıf tanımlarını içeren 'HakSahipligiService.cs' dosyası basitçe
aşağıdaki komut ile elde edilebiliyor:

    wsdl http://212.174.159.120/GSS/wsdl/tr/gov/emekli/ws/Haksahipligi.wsdl
    => HakSahipligiService.cs

Yukarıdaki belgeyi takip ederek:

     mcs /target:library HaksahipligiService.cs -r:System.Web.Services
     => HakSahipligiService.dll

Sonrasında yapılması gereken bir istemci ('istemci.cs') yazmak ve derlemek:

    mcs /r:HakSahipligiService.dll istemci.cs
    => istemci

Perl üzerinden gidilecekse 'libsoap-lite-perl' var.  Bununla bir ara TC
Kimlik No denemesi yapmıştım.  Kullanımı çok zor değil ama doğrusu bu tür
"enterprise" işlerden pek haz etmiyorum. :-)

Parkyeri olarak sizin bu tür çalışmalarınız vardır sanıyorum.  Yukarıda da
değindiğim gibi bu servislerin ihalesini alanlar en azından referans
istemci uygulaması olarak (?) birşeyler hazırlamış olmalılar.  Eğer bunlar
(standartlara uygun şekilde) C# ile yazılmış (Mono'nun VB desteği şimdilik
yetersiz görünüyor) ve kaynak kodları kamuya açıksa sıfırdan birşeyler
yazmak yerine Mono'yla birşeyler yapılabilir mi acaba?  Yoksa bir an için
TR'de olduğumu unutup fazla iyimser mi düşünüyorum? :-)