Ses karti, Compaq Armada 1750

Selamlar,

Ileride insanlarin isine yarayabilir diye yaziyorum. Eger Compaq Aramada (1750) laptopunuzdan ses gelmiyorsa asagidaki adimlar ile muzik dinleyebileceginizi umuyorum. Eger ses kartiniz ile sorun yazitorsaniz benzeria dimlar size de isik tutacaktir.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Bende debian sarge kernel 2.4.27 var.

Yaptiginiz islemlerin ardindan hem bir output almak hem de deneme yapmak için ara ara bir müzik dosyasini calin. Bunun için sürekli Xe çikacaginiza mpg321 veya cdcd gibi command line player ile dosyalari calin, bakalim isler nasil gidiyor ses geliyor mu...

(0) Ses kartinizin ne oldugunu ögrenmeye calisin; dmesg ve lspci size pek yardimci olamazsa moraliniz bozmayin. lcpci -v ciktisinda ses kartinizi göremememiz normal.
cat /proc/cpuinfo ile sisteminizi taniyin.

(1) Illaki knoppix ile bir deneyin ve son kernel ile açmayi deneyin, xmms gnome kde artsound server hatalarini bir dosyaya note edin.

(2) Laptopunuzun biosuna girin. Acilista F10.
(2.1)Eger format attiysaniz, compaq in sitesinden biosu bulabilirsiniz.
www.compaq.com ---> Software & Driver Download
Burada akla gelen soru eger biosa ulasamiyorsam disketi ne yapayim, nereden boot edecegini nasil söyleyecem? olabilir, dert etmeyin :-) disketi yaratin, takin, aciyor disketten! Ama açmayadabilir tabiki!! Nette, FN+F11 in acilis esnasinda biosun formatladigi yaziyor: ben denemedim. "Factory settings"e alarak bütün ayarlari ilk haline getirin (benim önerim, size kalmis)

Ses kartinizin özellikleri bunlar;
Audio - ESS 1869 Plug and Play Audio Drive
Ve ayarlariniz su sekilde olmali
Interrupt request number 5
Direct Memory Access Channel 0
Direct Memory Access Channel 1
Input/Output range 0x0220 - 0x022F
Input/Output range 0x0388 - 0x038B
Input/Output range 0x0330 - 0x0331

Bendeki sorun (beni deli eden) bu idi. IRQ 10 du!! Burada hata varsa hiç ama hiç ugrasmayin olmuyor...

(2.2) Degisiklikleri yapip, saklayip, cikin. Tekrar acilsin makine.
Açilista ""ESS chip ES1869 detected" satirini görürseniz, soguk bir bira acin!!!
Görmezseniz moralinizi bozmayin.

(3) Kernelinizin ses destegi olmasi lazim veya daha dogru bir dille, bize gerekenler; sound.o, soundcore.o sb.o yani Soundblaster modülü (sb.o) bunlar yoksa edinin.

(4.a) sndconfig komutunu verin ve ESS1869 AudioDrive i seçin;
I/O-Port=0x220
IRQ=5
DMA=0
MPU-I/O=0x330
ardindan update-modules demeyi unutmayin.

(4.b) sndconfig yerine alsaconf u da deneyebilirsiniz. Yanliz her nedense ESS1688 i seçme egilimi var, neden anlamadim ama çalisiyor. Ben sndconfig i denemedim!!

(4.c) Ya da delikanli adam böyle seylele ugrasmaz deyip elle /etc/modules e su satirlar
alias sound-slot-0 sb
options sound dmabuf=1
alias synth0 opl3
options opl3 io=0x388
options sb io=0x220 irq=5 dma=0 mpu_io=0x330

http://www.fuschlberger.net/armada/ derki bu iki satirida mixer için filan ekleyebilirmisiz: post-install sound-slot-0 /bin/aumix -f /etc/.aumixrc -L >/dev/null 2>&1 || :
pre-remove sound-slot-0 /bin/aumix -f /etc/.aumixrc -S >/dev/null 2>&1 || :
bu adres çok önemli!!! benim yazimda normalde eksik kalacak yerleri bu amcam halletmis.

(4.d)modprobe sound
modprobe sound irq=5
modprobe sound o=0x220 irq=5 dma=0 mpu_io=0x330
gibi komutlar vererekte bu islemleri gözleyebilirsiniz. Her seferinde dmesg yapip olan biteni görmekte fayda var.

Bu islemlerin ardindan artik dinleyebiliyor olmaniz lazim. Ben 4.d ile yaptim.

Ardindan yaptigim denemelerde ses kalitesi olarak OSSu begensem de ALSA da ayni anda iki ses duyabiliyorum, hem müzik dinleyebiliyorum hem de gaimden mesaj sesleri geliyor ;-)

Her açilista bu modülün yüklenmesi sorun olabilir.
(5) Benim /etc/modules dosyam artik söyle, editleyip editlememek size kalmis...

janus@ev:~$ cat /etc/modules
# /etc/modules: kernel modules to load at boot time.
#
# This file should contain the names of kernel modules that are
# to be loaded at boot time, one per line.  Comments begin with
# a "#", and everything on the line after them are ignored.

ide-cd
ide-detect
modprobe sb irq=5

Tabi hala söyle bir sorun olabilir, rootken müzik dinleyebiliyorum ama kullanici iken dinleyemiyorum.
id komutunu verip audio ya olan erisiminizi kontrol edin.
janus@ev:~$ id
uid=1000(janus) gid=1000(janus) groups=1000(janus),24(cdrom),25(floppy),29(audio)

Eger audio satirini görmüyorsaniz (ki bende gözükmüyordu)
(6) vigr komutu ile gruplari editleyin
"janus" lari ben yazdim
cdrom:x:24:hal,janus
floppy:x:25:hal,janus
tape:x:26:
sudo:x:27:
audio:x:29:janus

Bu sayede artik açilisin ardindan da kullanici olarak müzik dinleyebilirsiniz. Kolay gelsin, ben soguk bir bira açtim bile....

En etkili ve güvenilir PC Korumayi tercih edin, rahat edin! http://www.msn.com.tr/security/